K tomuto článku ma inšpirovali skúsenosti s malými podnikateľmi s ktorými som sa zoznámil za posledný rok. Tieto chyby sa týkajú aj mňa, keďže som ich robil pravidelne aj ja. Som takisto zatiaľ „malý podnikateľ“.

 

1.     Nízke ceny

1-euro-minca-izolované-pozadie

Začal by som nízkymi cenami. Toto je asi najčastejšia chyba. Logika začínajúcich a malých podnikateľov je zvyčajne takáto. Hmm nikto ma nepozná, prečo by mi mali platiť toľko ako iným? Dám nižšie ceny a budem mať zákazníkov!

 

Možno to bude čiastočne fungovať, a získa zákazníkov. Náročných, čo nechcú platiť a chcú všetko rýchlo a kvalitne. Chceš takých zákazníkov?

 

Druhá častá logika nízkych cien je takáto: pozriem sa na ceny ktoré dávajú ostatní, urobím si priemer a dám o niečo nižšiu cenu. Vtip je že to takto robí takmer každý, a väčšina len prežíva.

 

Tvoje ceny by si mal stanoviť podľa toho koľko chceš mesačne zarábať a  koľko sa chceš práci denne venovať. K tejto sume by si mal pripočítať cca 40%.

 

Prečo práve 40%? Pretože ak zarobíš napríklad 1000 eur je to obrat nie zisk. Musíš odpočítať náklady ako napríklad – sociálne poistenie, zdravotné dane…. V tvojom prípade to kľudne môže aj viac ako 40%, pretože tvoje náklady môžu byť výrazne vyššie. Tých 40% ber ako „finančný vankúš“.

 

Napríklad chceš zarábať 1000 eur v čistom. To znamená, že potrebuješ mesačne zarobiť minimálne 1400 eur. Pracovať chceš 7 hodín denne, 5 dní v týždni.

 

To znamená že mesačne budeš pracovať 20 dní. 20*7= 140 hodín mesačne. Takže aby si zarobil 1400 v hrubom potrebuješ naceniť tvoju „hodinovku“ na 10 €.

 

Tvoj cieľový hrubý príjem / (Počet dní práce X Počet hodín za deň práce)= Tvoja hodinovka

 

Ak vieš koľko ti trvá približne určitá služba času, dokážeš pomerne presne nastaviť cenu BEZ toho aby si bol ponúkal svoje služby pod cenu.

 

Pri predaji výrobkov je to samozrejme náročnejšie. Tam by som ti poradil urobiť si priemer a pripočítať si ku tým cenám možno 10% naviac a testovať rôzne ceny pri rôznych výrobkoch. Ja robím skôr služby, takže neviem ako presnejšie naceniť jednotlivé výrobky / tovar.

 

Pri výrobkoch by si mal mať proste primeranú maržu, natoľko aby bol tvoj obchod ziskový, tam ale hrajú rolu aj ďalšie faktory napríklad tvoje náklady.

 

2.     Žiaden marketing, čo to je? Predávať? Len to nie!

muž-agent-nehnuteľnosti-podnikanie-predvádzanie-domu-potenciál-kupujúci-pár

Za posledný mesiac som stretol niekoľko veľmi šikovných podnikateľov, ktorý majú naozaj špičkovú prácu, vedia sa správať ku zákazníkom ale prakticky nemajú žiaden marketing.

 

Viem to pochopiť pri začínajúcich podnikateľoch, ale čo bolo extra zarážajúce všimol som si to aj pri podnikateľoch ktorí podnikajú viac ako 10 rokov. Žasol som ako môžu takto fungovať. Potom sa čudovali prečo majú málo zákazníkov.

 

Tu si myslím, že je problém to, že malý podnikatelia sú zahltený svojou prácou a inými povinnosťami a na marketing im neostáva energia, čas a často aj financie. Druhý vážny problém je úplná neznalosť čo je to vlastne marketing, ako ho robiť, ako všeobecne predávať. A zvyčajne im nemá ani kto poradiť a nakoniec sa dajú nahovoriť nejakým podvodným „agentúram“ ktoré im za 300 eur predajú miesto na ich webe s prísľubom výsledkov a oni potom na „marketing“ môžu zanevrieť.

 

Rád vám ukážem kde je vaša slabina pri marketingu a ako ju odstrániť.

 

„Ja nerada predávam!“ Toto mi povedala jedna podnikateľka. Čiastočne ju chápem. Aj ja „nerád predávam“ a myslím si že je to spôsobené tým ak človek za A) nemá s predajom dostatočné skúsenosti (je mu to potom logicky nepríjemné lebo sa bojí) B) má nízke sebavedomie / dôveru vo svoje služby prácu C) má celkovo strach z predaja – ktorý môže mať korene najskôr pre prvé dva dôvody.

 

Myslím si že väčšina malých podnikateľov si ani neuvedomuje aký môže byť veľmi efektívny a lacný priamy predaj ak sa robí dobre.

 

Nechuť k predaju môže mať aj iné dôvody ale tieto 3 vnímam ako najčastejšie.

 

 

Všimol som si ale, že predaj môže byť zábava ak sa robí inak – priateľským tónom, s humorom, empatiou a skutočnou ochotou pomôcť, NIE len nasilu niečo predať. Z mnohých mojich zákazníkov sa postupne stali priatelia alebo spolupracovníci – vzájomne si pomáhame a radíme si.

 

3.     Mne stačí iba webstránka

webstránka

Táto chyba je veľmi podobná predošlej chybe. Malí podnikatelia nemajú veľa zdrojov a nechcú minúť viac peňazí tak si povedia niečo takéto: „Mne stačí webstránka.“ Ja nič iné nepotrebujem. A potom sa čudujú že nemajú zákazníkov alebo ich majú veľmi málo.

 

Ak máte mať peknú webstránku a nič iné, je to ako postaviť krásny dom v strede hustého lesa. Nikto váš krásny dom – webstránku nenájde. Nemá ako, keď k nemu nevedie žiadna cesta –  ku webstránke spätné odkazy, reklama, články, odporúčania, videá…

 

Mojím zákazníkom hovorím, ak vám spraviť iba webstránku sú to vyhodené peniaze von oknom a nech radšej investujú peniaze inde. Prečo? Nebude im prinášať takmer žiadnych zákazníkov ak to ostane iba pri webstránke. Budú na ňu chodiť oni a ich známy 😊

 

Podľa mňa existujú aj podnikatelia ktorí vôbec nepotrebujú webstránku a je pre nich priam prekážka NIE pomoc.

 

Pomôžem ti vytvoriť plán na rozvoj tvojej webstránky. Už žiadne spoliehanie sa IBA na odporúčania.

 

Žiadne alebo nízke zálohy

muž s prázdnymi vreckami

Nedostatok financií položilo nejedného podnikateľa. Malý podnikatelia sa boja pýtať zálohu pretože sa obávajú straty zákazky, po vete: „Nemám teraz peniaze na zálohu zaplatím potom.“ Potom nemusí nikdy žiadne peniaze prísť.

 

Záloha je veľmi dôležitá pretože ukazuje aký je seriózny zákazník a ako hodnotne vníma službu / tovar ktorý predávaš. Ak neberieš žiadnu zálohu brzdíš svoj rast, pretože ti chýbajú financie na rozvoj podnikania a zvyšuje sa u tebe stres (dostanem svoje peniaze?) – to taktiež nepomôže tvojmu podnikaniu.

 

Ako zálohu by si mal pýtať minimálne 50% sumy a motivovať ich konkrétnymi výhodami zaplatiť čo najväčšiu sumu dopredu.

 

Chcel by si sa naučiť ako na to?

 

Ja podnikám dlho, ja nepotrebujem radu

arogantný muž

Táto chyba je menej častá, no je dosť závažná tak som ju sem zaradil. Problém je, ak človek niečo robí dlhší čas, myslí si že, sa viac nemôže naučiť. Opak je pravdou.

 

Prístup ja to viem najlepšie, nepotrebujem radu je viac o arogancii ako o reálnych skúsenostiach. Zvyčajne takýto podnikatelia dlhšiu dobu stagnujú a ani si to neuvedomujú. Možno nakoniec zmenia názor až keď je príliš neskoro…

 

Vypočuť si názor iných a porozmýšľať nad ním môže ukázať skryté chyby, nové nápady a častokrát naozaj efektívne riešenia na prekážky.

 

Načo by som niekomu platil, ja si to spravím sám a lepšie

 

Táto chyba je dosť častá. Podnikatelia chcú „šetriť“ a myslia si že daná činnosť služba nie je zas tak zložitá – veď to si môžem aj sám spraviť.

 

Ja chápem ak podnikateľ nemá zdroje na platenie „profíkov“ a hľadá cesty ako si to spraviť sám. Myslí si ako „ušetrí“. V konečnom dôsledku ale častokrát skôr stratí peniaze a hlavne čas pretože jeho riešenie nebude fungovať.

 

Netvrdím že sa nedajú naučiť rôzne činnosti – otázka je máš na to toľko času? Si ochotný venovať sa napríklad 3 mesiace štúdiu rôznych kníh, videí a článkov aby si nakoniec zistil, že za ten čas ktorý si vynaložil si mohol zarobiť peniaze na zaplatenie človeka ktorý by ti to urobil kvalitnejšie za zlomok času?

 

Moja rada ak naozaj nemáš peniaze skús sa dohodnúť na barteri alebo inej forme platby a neskôr pokiaľ je možné si vyhraď aspoň malý rozpočet na platenie ľudí ktorí vedia čo robia.

 

TIP: Nie je na škodu si urobiť o téme aspoň základný prehľad aby si vedel prekuknúť „samozvaných expertov.“ Investovaná hodinka či dve zorientovania sa v téme ti môže ušetriť stovky až tisíce eur v budúcnosti. Získaš prehľad o cenách, trendoch a podobne.

 

Príklad zo života.

Chcel som si dať vyrobiť letáky, keďže som nemal vtedy peniaze tak som si svojpomocne navrhol letáky a dal si ich vytlačiť. Nevyzerali dvakrát zaujímavo. Výsledok? Neozval sa mi nikto. Peniaze ktoré som „ušetril“ som stratil na vytlačení letákov za 20 eur ktoré mi nepriniesli ani jedného zákazníka.

 

Záver

Existuje viac chýb ktoré sa u podnikateľov opakujú dookola. Vybral som tie, ktoré sa podľa mojich nedávnych skúseností najviac opakujú a zároveň majú najväčší dopad na podnikanie.

 

Ak chceš pomôcť s tvojím podnikaním a vymyslieť jednoduchý spôsob ako zvýšiť predaje, kontaktuj ma a spoločne niečo vymyslíme. Ak to bude nad moje sily odporučím ti šikovných ľudí ktorí ti pripravia riešenie na mieru.

Chcem si nechať poradiť!