Počas pandémie som si uvedomil, aké môže byť niekedy ťažké, ostať sebavedomý. Človeka pri znížení príjmu a iných prekážkach prepadnú pochybnosti o sebe samom. O svojich schopnostiach, o sebe. Rýchlo si začneš klásť otázky typu:

 

  • Som dosť dobrý?
  • Dokážem prekonať túto prekážku?
  • Nemal by som sa vzdať?
  • Ostatní sú úspešnejší než ja, čo robím zle?

 

Udržať si zdravé sebavedomie môže byť výzva. Dôvera v seba samého ti pomôže prekonať aj tie najväčšie prekážky. Dnešný článok má za cieľ ukázať ti a naučiť ťa niekoľko spôsobov, ako byť viac sebavedomý.

 

  1. Nepočúvaj limitujúce presvedčenia

 

Ako byť viac sebavedomý 1

Či už si ich počul od rodičov, súrodencov či učiteľov, sprevádzajú ťa dlhodobo a možno si to ani neuvedomuješ. Aj ty si kedysi bol nadšené dieťa, ktoré verilo, že dokáže čokoľvek. No postupom času ho v tebe dospelí a okolie potlačili.

 

Vždy, keď je to možné, je dôležité umlčať negatívne myšlienky, ktoré ti dávajú zdanlivé dôvody, prečo niečo nerobiť. Ak budeš znova v nepríjemnej situácii, skús sa zamyslieť nad tým, ako urobiť niečo inak.

 

  1. Vždy sa nespoliehaj na svoju pamäť pre presné informácie

Naša pamäť funguje dobre v určitých situáciách. Avšak môže byť aj náš najväčší nepriateľ. Pretože je nedokonalá.

 

Náš mozog neukladá spomienky rovnako, ako boli prežité. Čo vidíme a čo si pamätáme je ovplyvnené tým, čomu veríme, našimi hodnotami a seba-vnímaním.

 

Ak máš nízke sebavedomie, potom tvoj mozog má tendenciu potvrdiť tieto myšlienky. Vždy, keď si spomenieš na určitú udalosť, myslíš len na to zlé, aké chyby si urobil a podobne.

 

Aby si oslabil túto reakciu, zlepšil svoj obraz o sebe a rozvíjaj sebadôveru, je dôležité získať pohľad iných na túto situáciu. Tento iný pohľad je najlepšie získať od niekoho, koho obdivuješ a vážiš si ho, člen rodiny, kamarát, kolega či mentor. Viera v názor tohto človeka ti pomôže zmeniť pohľad na zážitok z minulosti.

 

  1. Rozprávaj so sebou viac pozitívne

muž s hrnčekom see the good

Negatívne myšlienky poškodzujú sebavedomie. Môžeš to zmeniť tak, že do mysle zaseješ viac pozitívnych myšlienok. O pozitivite sa toho napísalo veľa.

 

Vždy keď ťa ovládne strach, spomeň si na situácie, keď si bolo odvážny. Pripomeň si svoje schopnosti a úspechy. Tento pozitívny vnútorný rozhovor ti môže pomôcť prekonať ťažkosti a prekážky. Prestaň sa sústreďovať na strach, pretože vtedy je ťažké nájsť riešenie problémov.

 

  1. Prekonávaj negatívne myšlienky pozitívnymi

 

Nedostatok sebadôvery často pramení z negatívnych myšlienok, ktoré v našej mysli prúdia. Tieto myšlienky ničia náš seba-obraz a seba-hodnotu. Nie je ľahké sa ich zbaviť. Myslieť negatívne je zlozvyk. Už sme si na to zvykli, tak to opakujeme, stále znova a znova. Aby si sa ich zbavil, musíš potlačiť každú negatívnu myšlienku viacerými pozitívnymi myšlienkami.

 

Priprav si pozitívne tvrdenia, ktoré môže povedať nahlas. Uvažuj nad každou pozitívnou predstavou dovtedy, kým neucíť pozitívne pocity.

 

Nesnaž sa ignorovať negatívne myšlienky. Budú tam stále, nikam neodídu. Namiesto toho ich zober na vedomie a nahraď ich postupne pozitívnymi.

 

  1. Buď zvedavý

žena ktorá sa pozerá cez ďalekohľad

Zvedavosť ti pomôže rásť a rozvíjať sa. Dôležitejšie je to, že ťa motivuje skúšať nové veci – rozširuje tvoje obzory. Tým že zažívaš nové zážitky, testuješ nové nápady rozvíjaš sebavedomie.

 

Byť zvedavý zamestná tvoju myseľ. Nebude mať čas venovať sa toľko obavám. Byť zameraný na niečo, čo ťa nadchlo, ti pomôže dostať sa do „tranzu“. Vtedy tvoja myseľ a vôľa zosilnieva. Tvoja pozornosť sa sústreďuje iným smerom. Ak toto budeš robiť pravidelne, tvoj život sa zmení k lepšiemu. Každá pozitívna zmena ti pomôže rozvinúť sebavedomie.

 

  1. Získaj kontrolu tým, že budeš čeliť svojmu strachu

Všetci sa niečoho bojíme. Zvyčajne to nie je nič nebezpečné, ale presvedčíme samých seba, že je. Tým sa „chránime“. Ak máme kontrolu, cítime sa bezpečnejšie a máme pocit dôvery.

 

Aj keď sa to môže zdať desivé, nastal čas priblížiť sa k tomu, čo nás desí. (dôležité je čeliť strachu dovtedy kým sa neupokojíme inak sa „mozog nenaučí“ že je to bezpečné). Týmto rozhodnutím postupne prekonáme strach. Zistíme, že to, čoho sme sa báli nebolo až tak „nebezpečné“. Výsledok je, že sme sebavedomejší a cítime sa schopnejší.

 

  1. Nájdi, kde ti chýba sebadôvera, a čo ti môže dať dôveru v seba

Je veľmi dôležité vedieť, v ktorých oblastiach sa necítiš sebavedomo. Súvisí to s tvojím príjmom? Alebo vzhľadom? Alebo sa cítiš neistý pri cudzích ľuďoch?

 

Budovanie sebavedomia môže byť náročné, aj keď vieš, kde ti chýba, ale pomôže ti nasmerovať energiu tam, kde treba. Môžeš to urýchliť tým, že sa sústredíš na oblasti, kde sa cítiš už sebaisto. Premýšľaj nad situáciami, kedy sa cítiš sebavedomo. Tieto spomienky môžeš použiť na povzbudenie vtedy, keď sa budeš cítiť neisto – budeš mať pochybnosti o sebe.

 

  1. Neporovnávaj sa

 

dvere s nápisom A a B

Viem táto rada je častá a môže byť ťažšie realizovateľná. Sme programovaní porovnávať sa. Porovnávajú nás rodičia, učitelia, šéf… Ak sa porovnávaš s inými, môžeš mať pocit že si zlyhal – pretože nemáš dosť peňazí, krásnu priateľku, úspech. Nevieš ako presne dosiahli to, čo dosiahli.

 

Realita je taká, že nemáme všetci rovnakú štartovnú čiaru – niekto je viac atraktívny, iný viac inteligentný… Sme úplne rozdielni. Každá výhoda môže byť zároveň nevýhoda. Ak sa chceš porovnávať, porovnávaj sa zo sebou. Aký si bol pred desiatimi rokmi? Spomeň si na seba, ako si premýšľal, čo si vtedy vedel atď.

 

Veľmi ľahko sa môže stať, že si zrazu uvedomíš, že si toľko naučil a zlepšil, ale doteraz si to nevidel preto, že si zameriaval svoju pozornosť na iných namiesto na seba.

 

  1. Získaj nové schopnosti a skúsenosti

Daj si vedomý záväzok, že sa budeš učiť. Viem, nie vždy je to zábava. Môžeš začať tým, že sa budeš zameriavať na to, čo ťa aspoň trošku zaujíma. Postupne si vybuduješ zvyk učiť sa nové veci a bude to oveľa ľahšie. Požičaj si knihy, začni počúvať podcasty, zapíš sa na kurz, choď na prednášky… Možností je mnoho.

 

Keď sa zlepšíš v zručnostiach, zistíš, že si múdrejší a schopnejší ako kedykoľvek predtým. Ver mi je to skvelý pocit!

 

Záver

Sebavedomie začína činnosťou. Ak chceš byť viac sebavedomý, musíš urobiť rozhodnutie niečo zmeniť. Tvoje sebavedomie stojí a padá na tebe. Ty sa musíš rozhodnúť niečo zmeniť. Pripomínať si, ako si sa rozhodol, ti pomôže sústrediť sa na tvoj cieľ a stať sa postupne viac sebavedomý. Ak chceš previesť po ceste za sebavedomým, tak si stiahni elektronickú knihu – 7 dňový plán na zvýšenie sebavedomia.

 

Zdroje:

https://www.entrepreneur.com/article/370881

https://www.freepik.com/photos/people”>People photo created by wayhomestudio