Celoživotné vzdelávanie – čo to vlastne je?

 

Určite si počul výraz – slovo celoživotné vzdelávanie. Neviem ako tebe, no  mne to slovo znie strašne abstraktne priam nehmotné a veľmi vzdialené. Radi ho používajú na školách učitelia, profesori a i politici. Ale naozaj mu rozumejú? Podľa mňa je to schopnosť ako rýchlo a ľahko sa počas celého života dokážeš naučiť niečo nové. Niečo čo využiješ v praxi.

 

Preto som aj ja rozhodol začať robiť rekvalifikačné a kompetenčné  kurzy. Napríklad kurz: Práca s počítačom pre začiatočníkov ti pomôže naučiť sa pracovať s počítačom v reálnych situáciách a kurz Plánovanie kariéry ti ukáže triezvy pohľad na to ako fungujú pracovné pohovory, pomôžu ti nájsť si lepšiu prácu a hlavne ťa naučia ako si vyjednať lepšie pracovné podmienky.

 

Prečo je celoživotné vzdelávanie také populárne?

 

Zjednodušene povedané je  to preto lebo vznikla potreba „trhu práce“ a celkovo spoločnosti po neustálom – tj. celoživotnom vzdelávaní. Často počujem takúto vetu: „Učil som sa dosť na škole som rád, že idem už robiť. Tam sa nebudem musieť učiť.“  Či sa ti to páči alebo nie učiť sa niečo „nové“ je v kurze, v móde nazvime to akoľvek – proste je to naozaj potrebné. Je nedostatok odborníkov lebo ľudia často nemali možnosť získať prax aby sa danú činnosť , profesiu naučili.

 

Uvediem príklad zo života: Minulí rok sa mi pokazil televízor. Keďže sa tejto oblasti nevenujem zavolal som bývalému spolužiakovi, ktorý je dosť šikovný opravár. Ahoj Paľo pokazil sa mi televízor, mal by si čas pozrieť sa mi naň? Vieš čo Jožko, ja veľmi už neopravujem neoplatí sa mi to. Ostal som dosť prekvapený a zaskočený, lebo viem že už popri škole si dosť dobre privyrábal opravami a bol v tom fakt dobrý.

 

Pýtam sa ho: Prečo už neopravuješ? On nato: Vieš ešte keby to bol starší model tak to by som ti možno aj opravil ale nové televízory sú niektoré ako jednorázovky. Neopravujem pre viac dôvodov:

 

  • súčiastky sú nekvalitné – opravoval som starší CRT televízor a odišiel nový transformátor po dvoch dňoch ako som ho vymenil

 

  • nie sú dostupné náhradné diely ak je televízor starší viac ako 5 rokov základná doska sa dá ťažko zohnať, súčiastky nie sú označené, sú veľmi ťažko dostupné schémy zapojenia a ak sa to aj nakoniec opraviť aj dá, cena opravy býva často krát tak vysoká, že si človek radšej kúpi nový televízor.

 

Spolužiak Paľo robí momentálne pre rádio Expres ak sa nemýlim servis vysielačov. Keby neurobil zmenu nemal by prácu – príjem.

 

Mal by som sa vzdelávať po celý život aj ja?

 

Áno aj nie… Šalamúnska odpoveď však?

 

Kedy má celoživotné vzdelávanie pre teba význam a zmysel?

 

Má pre teba účel vtedy ak:

 

  • Je predpoklad, že tvoje terajšie zamestnanie či práca môže zaniknúť – podľa knihy Riziko je nová istota je predpoklad že zanikne do roku 2050, mnoho terajších profesií a vznikne veľa nových. Ten kto bude mať chuť a schopnosti sa celoživotne vzdelávať bude mať veľkú výhodu

 

  • Ochorieš a terajšiu prácu by si už nemohol robiť
  • Chceš zmeniť prácu
  • Chceš mať vyšší príjem
  • Rád sa učíš nové veci

 

Nemá význam pre teba vtedy ak:

  • Máš veľa peňazí a vieš s nimi narábať – nepotrebuješ vyšší alebo ďalší príjem
  • Máš „istú“ prácu (neviem ale ktorá práca je v dnešnej dobe istá)
  • Si spokojný so svojím platom
  • Nerád sa učíš a rád si na tom „istom“
  • Máš rád „istoty“ alebo si možno len naivný

 

Hlavné dôvody prečo je celoživotné vzdelávanie v „móde“

 

  • Svet sa veľmi rýchlo mení
  • Škola ťa nepripraví dostatočne na reálny život
  • Školské osnovy sú zastaralé
  • Vzdelávací systém je archaický
  • Knihy a učebnice sú neaktuálne
  • Firmy nemajú dostatok kvalifikovanej sily

 

  • Vznikajú neustále nové profesie
  • Vznikajú nové smery, príležitosti
  • Štát riadia ľudia ktorí sú skôr udržiavatelia nie inovátori
  • Vekový priemer v školstve sa neustále zvyšuje – mladý nechcú ísť učiť a starší učitelia nechápu „dnešnú dobu“.

 

Záver

 

Nikto ťa nenúti vzdelávať sa celý život, ak sa ale požiadavke trhu prispôsobíš budeš sa mať určite lepšie, ako človek čo to bude urputne odmietať vzdelávať a strkať hlavu do piesku.