Všimol som si, že mnoho ľudí má zmätok medzi členskými sekciami a online kurzami. Tento článok má za cieľ pomôcť vám objasniť rozdiel medzi nimi.

Ešte donedávna som ani ja sám celkom nechápal rozdiel medzi nimi a všimol som si, že mnoho klientov, ktorí ma oslovili s požiadavkou na vytvorenie „členskej sekcie“, v skutočnosti chcelo predávať online kurz.

 

Čo je členská sekcia?

 

Je to prístup k uzavretej časti webstránky (neverejnej), zvyčajne po zaplatení poplatku. Obsah v členskej sekcii je unikátny a nie je voľne dostupný. Poplatok sa najčastejšie platí priebežne – mesačne, polročne a podobne. Ak klient prestane platiť poplatok, stratí prístup do členskej sekcie. Súčasťou členskej sekcie býva komunita.

V členskej sekcii obvykle pribúda nový obsah – články, videá a podobne.

Zjednodušene povedané, členská sekcia generuje pravidelný príjem výmenou za pravidelný obsah a prístup ku komunite.

Z mojich skúseností väčšina ľudí nepotrebuje vytvárať členskú sekciu, ale vytvoriť a predávať online kurz, no nesprávne tvrdia, že chcú vytvoriť členskú sekciu.

Čo je online kurz?

Online kurz je zvyčajne výukový program, kde človek po zaplatení jednorazového poplatku (prípadne zdarma) získa prístup ku kurzu vo forme videí, článkov a podobne. Bežnou súčasťou online kurzov bývajú kvízy na testovanie, certifikáty o ukončení a podobne.

Prístup ku online kurzu sa síce nachádza v „členskej časti webstránky“, ale v skutočnosti je to stále len online kurz. Je možné, že sa kurz časom môže vylepšovať, ale narozdiel od členskej sekcie doň nepribúda nový obsah pravidelne.

 

Členská sekcia VS online kurz krátke zhrnutie

 

Členská sekciaOnline kurz
Platobný modelPravidelný členský poplatokJednorazová platba
CieľBudovanie značkyMonetizovanie publika
Časové obdobieNeohraničenéPevne stanovený čas (napríklad mesačný kurz)
VýhodaPredvídateľný príjemNastav a zabudni
KomunitaÁnoNie vždy
Čas a úsilieAktívnePasívne

 

Komunita vs. žiadna komunita

 

Najväčší rozdiel medzi členskými sekciami a online kurzami je prvok komunity.

Cieľom členských sekcií je budovať komunitu a spájať jej členov.

Deje sa to prostredníctvom interaktívnych zážitkov, ako napríklad:

  • Diskusné fóra
  • Živé rozhovory
  • Súkromné zasielanie správ
  • Videorozhovory 1:1
  • Skupinové stretnutia

 

Opakujúci sa príjem vs. jednorazová platba

 

Ďalším veľkým rozdielom je cenová štruktúra. Kurzy sa zvyčajne predávajú za jednorazový poplatok a poskytujú ľuďom doživotný alebo dlhodobý prístup k obsahu.

Pri členstve však zákazníci platia mesačný alebo ročný poplatok za rôzne digitálne produkty. Tento model príjmov z predplatného poskytuje konzistentný a predvídateľný tok peňazí.

Vytvorenie členskej sekcie, ktorá poskytuje členom hodnotu, je tiež skvelý spôsob, ako diverzifikovať svoje príjmy.

Tu je len niekoľko spôsobov, ako môžete generovať príjmy pomocou členskej sekcie:

  • Opakujúce sa členské poplatky.
  • Príjmy zo špeciálnych podujatí.
  • Príjmy z prémiového obsahu alebo prístupu.
  • Predaj digitálnych produktov (napr. šablóny, PDF na stiahnutie, šablóny webových stránok, nástroje atď.)
  • Sponzorstvo a affiliate partneri

 

Pravidelná vs. jednorazová produkcia obsahu

Pri výbere medzi týmito dvoma modelmi zváž, koľko času a úsilia môžeš reálne venovať tvorbe obsahu.

Očakávania publika sa v oboch prípadoch líšia. Ak niekto platí mesačný poplatok, očakáva zaň pravidelný prísun obsahu.

Príklad: Členská sekcia „Cvičíme s Eliškou“:

 

Zákazníčky dostanú každý mesiac:

  • nové cviky
  • recepty
  • živé webináre
  • hodinu individuálneho poradenstva

 

Jednorazová produkcia obsahu pri kurze varenia:

  • Kurz varenia otvorený na zápis len 4 týždne v roku.
  • Väčšina práce sa koncentruje do predkurzového mesiaca (príprava, marketing, podpora).
  • Zvyšok roka je menej náročný.

 

Veľká námaha vs. malá námaha

Ak pre svoj nový kurz používaš metódu otvorenia/uzavretia, môžeš si ľahko naplánovať čas.

Napríklad Kurz varenia je online kurz otvorený na zápis len 4 týždne v roku.

V mesiaci, ktorý tomu predchádza, stráviš najviac času prípravou, marketingom kurzu a odpovedaním na e-maily zákazníckej podpory. Počas zvyšku roka sa na kurze takmer vôbec nepracuje.

 

Prečo si tvorcovia vyberajú členské sekcie namiesto kurzov

 

Budovanie členskej sekcie je vhodné pre tvorcov, ktorí chcú budovať značku a komunitu. Kurzy sú skôr pre tých, ktorí chcú monetizovať existujúce publikum.

4 kľúčové dôvody pre členské sekcie

    1. Budovanie značky
    2. Konkurenčná výhoda
    3. Možnosti sponzorstva
    4. Prekonanie obmedzení kurzov

 

Členská sekcia ponúka aj funkcie, ako napr:

Personalizované profily: používatelia tak môžu dať vyniknúť svojej osobnosti.

Live streaming: kde môžu komunikovať so svojím publikom v reálnom čase, napríklad prostredníctvom webových seminárov.

Živá komunikácia: kde môžu študenti navzájom komunikovať počas živých prenosov.

Komentáre: kde sa študenti môžu podeliť o myšlienky a nápady a navzájom komunikovať.

 

Ktorý model je najlepší pre tvoje online podnikanie?

 

Zhrnutie:

  • Členská sekcia:
    • Vhodné pre skúsených tvorcov s veľkým publikom.
    • Ideálne pre budovanie značky a presadenie sa na trhu.
    • Náročnejšie na vytvorenie (finančne aj časovo).
  • Online kurzy:
    • Vhodné pre novších tvorcov alebo testovanie nápadov.
    • Nižšie riziko, vhodné na experimentovanie.
    • Jednorazový príjem.

 

Tu sú tri dôležité body, ktoré treba zvážiť pred výberom:

3 otázky pred výberom:

  1. Prospeli by tvojmu podnikaniu predvídateľné príjmy?
  2. Môžeš sa zaviazať k pravidelnej tvorbe obsahu?
  3. Chceš viesť online komunitu?

Tip: Prieskum medzi tvojimi potenciálnymi zákazníkmi ti pomôže zistiť, aký model preferujú a aký obsah by od teba očakávali.

Ponúkam bezplatnú 15-minútovú konzultáciu, kde ti poradím, či je pre teba vhodnejšia členská sekcia alebo online kurz.

 

Chcem poradiť