Obsah
Úvod
Všade počúvam ako majú ľudia krátku pozornosť. Chcú rýchlo konzumovať obsah, nechce sa im pozerať niečo dlhé. Dnes som ale narazil na video, ktoré vysvetľuje prečo by malo zmysel robiť dlhé videá. Možno ak ľudí zaujíma obsah videa (je zaujímavé pre nich) budú ho pozerať dlho… Alebo nie? Dnešný článok bude o tom.
Prečo dlhé videá fungujú tak dobre?
YouTube algoritmus prideľuje skóre každému videu podľa klikov, komentárov a podobne. Vyzerá to tak, že doba prehriatia videa má väčšiu váhu ako ostatné. Napríklad ak divák pozerá nejaké video viac krát (ak je dlhé a chce pochopiť poriadne obsah) pozerá ho viac krát. Poznám to aj sám, ak sa učím niečo nové niekedy si musím pozrieť návod aj dvakrát aby som plne porozumel vysvetlenie respektíve som si osviežil, to čo som sa naučil.
Prečo nemusí byť dlhé video „dobré“?
Môže byť ľahko nudné, je oveľa ťažšie zaujať diváka na dlhší čas. Čím je video dlhšie, zvyšuje sa šanca, že vysvetlenie myšlienok bude komplikované a skôr diváka zmätie ako mu reálne pomôže. Môže pôsobiť amatérsky – nedostatok skúseností sa môže nahrádzať „vatou“ na vyplnenie.
Dlhé video vzbudzuje viac dôvery
Dlhé video má veľkú výhodu v tom že divák ktorý ho pozerá dlhší čas si vybuduje viac „dôvery“ v teba / v tvoju značku ako pri krátkom videu. Predstav si, že sa s niekým stretneš a rozprávaš sa s ním 2 minúty. A teraz si predstav že stretneš druhého človeka a rozprávate sa spolu pol hodinu. Komu z týchto dvoch ľudí budeš asi viac dôverovať? Zvyčajne tomu, s kým si strávil viac času. Podobne je to aj pri dlhých videá.
Dlhé videá šetria čas
Na prvé počutie to nedáva zmysel. Ale poďme si rozobrať. Ak jedno tvoje video trvá 10 minút a chceš mať čas pozretia 60 minút potrebuješ 6 takýchto videí ale tam to nekončí.
Čo ďalej potrebuješ pre tvorbu 6 videí?
- 6 tém
- 6 scenárov
- 6 popisov videa
- 6 náhľadov videa
- 6 x strihať video
- 6 x kontrolovať video (každé video aspoň raz)
Tj. zatiaľ čo pri jednom videu ktoré má dĺžku 60 minút potrebuješ iba jeden názov, scenár, popis, náhľad…
Po spočítaní celkového času spravíš jedno dlhé video rýchlejšie ako 6 krátkych videí!
Ako vytvoriť dlhé / „hlboké“ video?
- vymysli nápad – inšpiruj sa YouTubom (ktoré dlhé témy majú pozretia? – inšpiruj sa nimi a namodeluj video na tvoje použitie) napríklad: X rokov rád z oblasti Y za Z minút, Pozeraj toto X minút ak chceš byť Y, X skratky ktoré by som rád vedel o Y ak by som bol Z,
- náhľad videa – vytvor vlastnú verziu náhľadov ktoré fungujú iným (zmeň mierne font, použi iné objekty a pod.
- na začiatku videa musíš niečo povedať čo v hlave diváka vytvorí myšlienku NESMIEM prestať počúvať tohto týpka! (čo tvoji diváci by chceli z tohto videa? tj. prezentovať im novú alebo zaujímavú myšlienku aby chceli vedieť viac, naznačíš výsledok ale nepovieš nič konkrétne – Existuje jeden typ videa ktorý zvyšuje predaj a dnes ti ukážem ako ho vytvoriť)
- následne zodpovedaj na pravdepodobné otázky diváka (ukáž že zodpovieš 3 až 5 vecí o ktoré sa tvoji diváci najviac zaujímajú)
- vytvor video ktoré – im dá sebavedomie, inšpiruje, motivuje a pripraví ich k akcii (toto by malo skvele fungovať aj na článok však?)
- priprav si plán ( aký výsledok chceš aby divák dosiahol?, aké kroky k tomu potrebujú?, rozkúskuj jednotlivé kroky – chyby ktorým sa vyhnúť, príbeh ako to funguje, doplňujúce info ktoré zvýšia pochopenie)
- informácie prezentuj AJ vizuálne – zvyšuješ zapamätateľnosť (obrázky, metafory, grafy…)
- pridaj do popisu IBA jeden link na ponuku alebo prihlásenie na odber mailov s dôvodom prečo by to tak mali urobiť (viac možností zaťažuje človeka a ťažšie sa rozhoduje, je to podobné ako pristávacia stránka – landing page IBA jedna ponuka), produkt musí súvisieť s videom
- pridaj záložky do videa (zvyšuje to spokojnosť divákov), vlož názov sekcie a pridaj relevantný čas
Kedy by si mal začať robiť „hlboké“ dlhé videá?
Začni ak:
- dokážeš udržať dlhú pozornosť divákov
- vieš jasne prezentovať tému
- chápeš problémy divákov
Ako to dosiahnuť?
Začni krátkymi videami a precvičuj často. (podobne ako pri varení, nebudeš prvý krát variť obed pozostávajúci zo 6 chodov!)
Ak ti napríklad funguje krátke video na určitú tému môžeš vyskúšať urobiť dlhšiu verziu videa viac do hĺbky.
Mal by si robiť dlhé videá práve ty?
- Robí ich tvoja konkurencia ( a má z nich výsledky?)
- Vyskúšaj
Zdroj:
Záver
Dlhé videá nie sú pre každého, niekomu sa páčia ale iného môžu nudiť. Ako hovorí moja známa… Záleží… Musíš testovať a čísla ti ukážu či tebe dlhé / „hlboké“ videá budú fungovať pre teba alebo nie.
PS:
Ak chceš pomôcť s úpravou videa rád ti s tým pomôžem.