Rozhodovať sa len podľa ceny je pri webstránke nie vždy najšťastnejšie riešenie. Áno mať lacný web za pár eur alebo vykliať si ho „zadarmo“ je lákavé no má to svoje úskalia. Nič nie je samozrejme čiernobiele. Kvalitu webu neurčuje cena ale ako vytvorený. V tomto krátkom článku ti porovnám obe alternatívy. Verím že ti to pomôže rozhodnúť sa kedy ísť do „lacného“ webu a kedy naopak zainvestovať.

 

Krátke príbehy zo života:

 

Príbeh č.1

Asi pol roka do zadu ma oslovila známa že uvažuje nad novou webstránkou. „Vieš mám Mioweb a som s ním spokojná ale počas Kovidu zdražel z 29 eur mesačne na 100 eur mesačne. Zdá sa mi to dosť veľa.“

 

Príbeh č.2

Približne päť rokov do zadu som si vytváral prvý web. O webstránkach som nevedel takmer nič tak ma zaujal Webnode. Wow webstránka zdama! A je to tak jednoduché. Za pár dní som mal web hotoví. Tešil som sa ako malé dieťa.

 

Postupom času som zistil že potrebujem rôzne funkcie navyše. Zobral som si papier a začal som si spisovať čo všetko chcem a potrebujem na webstránke. Začal som si študovať cenník Webnode a zistil som že za to čo chcem mať na webstránke by som musel platiť minimálne 9,9 € mesačne. Možno si povieš nie je to tak veľa no uvedom si jednu vec je to platba len za to aby si mal dostupné tieto funkcie. Web si musíš robiť sám, texty si musíš napísať sám, logo si urobiť sám…

 

Ak nie si v týchto oblastiach „doma“ bude to celé amatérske. A ak si zaplatíš ľudí ktorí sa týmto oblastiam rozumejú bude ťa to stáť takisto stovky eur.

 

A nakoniec možno budeš potrebovať nový web tak ako som ho potreboval ja a robiť všetko dva krát!

 

 

 

 

 

Cena webstránky

 

Lacný web má jednoznačnú výhodu je lacnejší. Celkovo je jednoduchší a môže byť vytvorený doslova za pár dní. Pri lacnom webe pozor na skryté poplatky a náklady. Ani webstránky vyklikané „zadarmo“ nie sú zadarmo a platené balíčky s viac funkciami môže stáť kľudne aj niekoľko desiatok eur mesačne. Drahší web môže stáť na začiatku aj dvojnásobnú sumu ale z dlhodobého hľadiska môže dokonca peniaze ušetriť a aj skôr zarobí peniaze lebo ak je kvalitne urobený lepšie „konvertuje“ predáva.

 

Je možné urobiť aj lacný web ktorý je kvalitný no treba rátať s tým že bude menšieho rozsahu – jedna až tri stránky a navrhnuté logo. Je to určite lepšie ako lacný „pozliepaný“ web ktorý bude pomalý a bude mať len jednoduché textové logo.

 

Rýchlosť vytvorenie webstránky

 

Lacný web ako spomínal aj vyššie je jednoduchší a preto môže byť funkčný už za pár dní. Môže to byť dobré riešenie ak chceš vytvoriť svadobnú stránku kde oznámiš hosťom základné informácie, pridáš niekoľko formulárov a pod. Vtedy je naozaj nezmyselné investovať stovky eur do „profi“ webu ktorý bude funkčný iba pár týždňov.

 

Drahý web býva zvyčajne zložitejší ale ak sa urobí kvalitne je vyladenejší. Predsa len rýchle riešenie nie je veľmi otestované, tam je cieľ urobiť web rýchlo a hor sa nový. Pozor na to!

 

Údržba webstránky

 

Lacný web môže byť jednoduchší na údržbu. Tým že má menej funkcií je menšia šanca že niečo môže pokaziť. Stále ale platí že veľa záleží ako je webstránka vytvorená. Lacný web môže byť polepený vo WordPresse s desiatkami pluginov a to je potom peklo spravovať.

 

Drahší web môže byť náročnejší na údržbu kvôli zložitosti ale nemusí byť znova záleží ako je spravený. V jednoduchosti povedané čím má webstránka viac funkcií je náročnejšia na údržbu.

 

Možnosti

 

Lacný web má zvyčajne menej možností, zvyčajne je viac „šablónovitý“ – tj. funkčne osekaný (funkciami sa podobné na ostatné weby). Lacné weby postavené na webnode, Wixe a pod. majú naozaj len základné možnosti ktoré môžu samozrejme na menej náročné účely stačiť. V budúcnosti ale môžu chýbať funkcie ktoré bude nutné dorobiť a nakoniec lacný web nebude až tak lacný, dokonca sa môže stať že daná možnosť nebude vôbec dostupná a web sa nakoniec bude musieť prerobiť.

 

Drahý web má zvyčajne veľké množstvo možností, pri profi riešeniach funkcie nakódené na mieru. Osožné je to na najmä pri eshopoch kde je každá výhoda / možnosť proti konkurencii vítaná. I preto stoja drahé web aj niekoľko tisíc eur.

 

Dizajn

Lacný web má jednoduchý dizajn, zvyčajne jednoduché textové logo. Postavený býva zvyčajne na šablóne ktorú majú tisícky webov. Takýto web je ľahko zabudnuteľný ale môže poslúžiť dobre na nenáročné účely.

 

Drahý web má zvyčajne logo na mieru ktoré zaujme a webu dodá dojem profesionality. Prvky webu ako ikony a podobne bývajú vytvorené na mieru. Rozloženie elementov je viac unikátne. Web oveľa viac dokáže vzbudiť pozornosť a vytvoriť povedomie o značke.

 

Samozrejme dizajn sám o sebe nepredáva. Ale hrá jednu z dôležitých úloh webstránky.

 

 

Potenciál rastu, SEO, konverzie (predaje)…

Lacný web má nižší potenciál rastu pretože býva prázdny – bez článkov, videí či iného obsahu. Je na ňom umiestnené len nutné minimum. Takisto je zvyčajne len web bez ničoho. Žiadna SEO optimalizácia – žiadne návštevy z Googla. Naozaj len nutné minimum. Nízka cena sa musí niekde prejaviť. Šanca na predaj bude nižšia pretože web pôsobí viac amatérsky a nie je to tvorený so zreteľom perspektívy do budúcnosti.

 

Drahý web ktorý je kvalitne vytvorený obsahuje v sebe zvyčajne nejaký biznis plán / marketingový plán. Články alebo videá na mieru podľa hľadanosti v Googli. Takisto by sa mal vyhýbať klišé rečiam typu – na trhu pôsobíme viac ako päť rokov. Proste drahší web má víziu, premyslený systém budúceho rozvoja. Tu by ste mali vidieť zaplatené peniaze.

 

Nemal byť to byť iba „krásny web na mieru“ ale web ktorý má premyslený koncept ako by mal zaujať človeka a konvertovať ho na zákazníka alebo naplniť iný cieľ.

 

Celkový dojem

 

Lacný web pôsobí zvyčajne viac amatérsky a jednoducho. Niekedy to stačí. Vždy je dôležitý kontext na čo je webstránka určená. Je napríklad zbytočné investovať tisíce eur do jednoduchého prezenčného webu a nelogické šetriť na eshope ktorý bude prinášať peniaze. Lacný web býva zvyčajne pomalší – lacný hosting, menej kvalitná stavba. Lacná webstránka je zvyčajne menej dotiahnutá – jednoduché texty ktoré si zvyčajne napísal sám majiteľ aby ušetril.

 

Drahý web by mal pôsobiť ucelene a byť profesionálny. Čo sa týka používania mal by byť prehľadný, rýchlo sa načítavať, dobre zapamätateľný. Dobre urobený drahý web by mal byť dotiahnutý do detailov – písmo, ladenie farieb a podobne. Texty znejú viac „predajne“.

 

Záver

 

Kvalita webu nezáleží len od ceny. Ale veľa naznačí. Na lacných weboch pracuje zvyčajne jeden človek a nejak to „polepý“. Drahšie weby zvyčajne tvorí viac ľudí – programátor, grafik, copywriter a i preto je cena zvyčajne vyššia.

 

Vždy si treba uvážiť na čo webstránku potrebujete a podľa toho si vybrať riešenie. Niekedy je lepšia voľba lacný web a inokedy drahší web.

 

Ak máte zmätok radi vám poradíme vhodné riešenie.

Je možné urobiť menší jedno až trojstránkový web ktorý časom keď si na seba zarobí „narastie“ na veľký web.

 

Chápem že každý nejako začínal a nemôže si dovoliť web za 1000 eur. Vychádzam ti út

 

Chcem kvalitný web s menším rozpočtom a rozsahom

 

Chcem „VEĽKÝ“ drahší web – s väčším rozsahom