Pamätám si, že ako dieťaťu sa mi nechcelo veľmi učiť. To čo ma bavilo, som si vedel veľmi rýchlo zapamätať z rozprávania učiteľa. Doma som sa väčšinou nemusel takmer nič učiť. Ako som zostal starší uvedomil som si, ako je dôležité sa stále niečo učiť. Teraz je  zásadný rozdiel v tom, že sa učím to, čo ma zaujíma a čo potrebujem. Nie to, čo mi niekto „zhora“ prikázal.

 

Ešte nemám päťdesiat, ale myslím, že do mojej päťdesiatky sa trend nutnosti učiť niečo nové ešte viac prehĺbi. Svet sa rýchlo mení – rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Sú dve skupiny ľudí – prvá, zo zmien sa tešia a pripravujú sa na ne – učia sa a tým zarábajú ľahšie a rýchlejšie peniaze. Naopak druhá skupina sa zmenám bráni vníma ich ako „zlo“.  Potom sa čudujú, že majú problém nájsť lepšie platené miesto.

 

Ku ktorej skupine chceš patriť? K tým, ktorým sa život uľahčuje, alebo k tým ktorí vyplakávajú a nerobia žiadne zmeny?

 

Hlavne argumenty prečo sa učiť aj po päťdesiatke

Mal by si sa učiť niečo nové aj po päťdesiatke? 1

Učenie sa nových vecí udržiava mozog aktívny a zdravý

 

Nie som žiaden lekár, ale je všeobecne známe že mozog, ktorý sa používa „zaťažuje“ pracuje lepšie ako ten ktorý sa nepoužíva. Predstav si to ako sval,  ktorý sa neprecvičuje. Keď prestaneš cvičiť, čo sa stane zo svalstvom? Začne ochabovať. To isté sa stane aj mozgom.

 

Takže ak chceš mať zdravý mozog aj po päťdesiatke, uč sa niečo nové. Dá sa naučiť toľko zaujímavý vecí!

 

Učenie pomáha predchádza demencii a Alzheimerovej chorobe

 

Spolu s pravidelným cvičením tvoria silné „duo“ ktoré pomáha predchádzať demencii a Alzheimerovej chorobe.

 

„Proces učenia zahŕňa selektívnu pozornosť, budovanie vedomostí a upevňovanie pamäti, ktoré zapájajú neurokognitívne mechanizmy dôležité pre udržanie kognitívnych funkcií a potenciálne zníženie rizika demencie a Alzheimerovej choroby.“ – vhľad z článku: Process of Learning: Insights from Neuropsychology Studies and Asia-Pacific Perspectives

 

Christiane, Turza. (2023). Process of Learning: Insights from Neuropsychology Studies and Asia-Pacific Perspectives.   doi: 10.1007/978-981-16-2327-1_44-1

 

Zvyšuje sebavedomie a pocit plnohodnosti

Mal by si sa učiť niečo nové aj po päťdesiatke? 2

Prekonávaním prekážok človek prekonáva aj sám seba. Skutočné sebavedomie pramení zo schopností a tie pramenia z poznania a skúseností. Ideálne je ak človek to, čo sa naučí uplatní do praxe.

 

Pamätám si keď som sa miernym strachom a obavami pokúšal prvý krát nainštalovať na počítač operačný systém. Nerozumel som particípiám a naformátoval som príliš malý pevný disk. Zdá sa mi, že inštalácia sa nemohla ani dokončiť.

 

Našiel som zaujímavú štúdiu ktorá poukázala na toto: „Rekvalifikačné programy pozitívne ovplyvňujú sebaúctu učiteľov základných škôl, zvyšujú ich dôveru a pocit naplnenia, najmä medzi mestskými učiteľmi v porovnaní s vidieckymi učiteľmi v štáte Ebonyi v Nigérii.“

 

Janet, N., Igbo., Justina, Ukamaka, Eze., Michael, Eskay., V., C., Onu., Joachim, C., Omeje. (2012). Influence of Retraining Programme on Self-Esteem of Primary School Teachers in Ebonyi State of Nigeria..

 

Rekvalifikácia otvára nové možnosti v práci a v kariére

muž v čiernom obleku

Z môjho okolia poznám viac ľudí, ktorí významne zmenili kariéru. Napríklad známy študoval v Nórsku, ale keďže ho škola nebavila, zaplatil si online kurz programovania Javy. Po roku sa naučil programovať a teraz má svoju vlastnú firmu, kde učí iných programovať. (Tým nechcem tvrdiť že naučiť sa programovať je ľahké, ale poukázať, že aby si sa naučil programovať nepotrebuješ na to vysokú školu a obrovské množstvo času a peňazí.)

 

Keď som začal s tým zahraničím, ukážem tu niekoľko úspešných prípadov rekvalifikácie zo zahraničia:

 

„Programy odbornej rekvalifikácie v Rusku zvyšujú zručnosti, konkurencieschopnosť a kariérny rast poskytovaním nových vedomostí a príležitostí v súlade s vyvíjajúcimi sa požiadavkami na zamestnanie a technologickým pokrokom.“

 

(2023). Evaluation of the effectiveness of professional retraining programs. Управление образованием: теория и практика,  doi: 10.25726/v3383-7261-4239-r

 

Iný príklad z Indie:

 

„Rekvalifikácia prostredníctvom iniciatív ako „Make in India“ poskytuje zamestnancom nové zručnosti, príležitosti na rast a zvyšuje celkový pracovný výkon, čím otvára nové kariérne vyhliadky.“

 

Anita, Singh., Rinku, Sanjeev. (2016). Need for re-skilltraining towards make in India initiative. Independent Journal of Management & Production,  doi: 10.14807/IJMP.V7I4.469

 

„Program REMOULD VET ponúka príležitosti na rekvalifikáciu starnúcich technických pracovníkov, čo im umožňuje prechod do odvetvia vstrekovania, čím sa otvárajú nové kariérne vyhliadky.“

 

Cieľom projektu ReMould je rekvalifikovať starnúcich technických pracovníkov na kariéru v priemysle vstrekovania.

Školiaci program pozostáva z troch modulov, z ktorých každý vyhovuje rôznym vstupným a výstupným profilom.

Modul 1 sa zameriava na školenie jednotlivcov, aby sa stali regulátormi procesu vstrekovania, výučbu zručností, ako je pochopenie procesu vstrekovania a dohľad nad výrobou.

 

Prikladám odkaz na PDF.

 

Anita, Singh., Rinku, Sanjeev. (2016). Need for re-skilltraining towards make in India initiative. Independent Journal of Management & Production,  doi: 10.14807/IJMP.V7I4.469

 

Poskytuje príležitosť na spoznávanie nových ľudí a nadväzovanie kontaktov

 

Po päťdesiatke sa už ťažšie zoznamuje. Ľudia chodia o čosi menej do spoločnosti, niektorí možno nevedia dobre ovládať mobil či počítač a ich sociálny kruh sa zužuje. Na rekvalifikačné kurzy chodia ľudia rôzneho veku a nikdy nevieš s kým si budeš rozumieť.

 

Môžete byť budúci kolegovia, kamaráti alebo aj niečo viac…

 

Učenie a rekvalifikácia robí život zaujímavejším a plnším

Mal by si sa učiť niečo nové aj po päťdesiatke? 3

Ak sa učíš niečo nové, musí rozmýšľať, prekonávať sám seba. Učenie ti môže pomôcť objaviť v tebe to malé zvedavé dieťa, čo všetko objavovalo. Vedieť viac je zaujímavé nemyslíš? A ako bonus ti  nové vedomosti pomôžu nájsť rýchlejšie a ľahšie prácu.

 

Ak následne zarábaš viac peňazí môže viacej cestovať, spoznávať nové kultúry a vychutnávať nové exotické jedlá. Trebárs aj z Ruska alebo kľudne z USA 😊

 

Pár zaujímavostí z článku: Evaluation of the effectiveness of professional retraining programs

 

– Odborná rekvalifikácia a pokročilé vzdelávanie sú v modernom svete rozhodujúce kvôli neustále sa meniacim požiadavkám na odborné zručnosti a kompetencie.

– Rusko má početné programy odbornej rekvalifikácie a pokročilého vzdelávania zamerané na zvýšenie kvalifikácie pracovníkov v rôznych odvetviach.

– Rekvalifikačné programy v Rusku využívajú rôzne vyučovacie metódy a formáty vrátane tradičných programov v triede trvajúcich niekoľko mesiacov až niekoľko rokov.

 

(2023). Evaluation of the effectiveness of professional retraining programs. Управление образованием: теория и практика,  doi: 10.25726/v3383-7261-4239-r

 

Ak ovládate Ruský jazyk pripájam odkaz na celý článok v Ruštine.

 

Aké obavy musíte prekonať pri učení / rekvalifikácii po päťdesiatke?

 

Nedostatok času a energie

Ak je človek starší, môže mať menej energie. Tomu sa dá vyhnúť pestrejšou stravou, slnkom a pohybom. Zrazu ti aj učenie sa pôjde ľahšie a možno tam stretneš aj niekoho veľmi zaujímavého. Perlička hrávam futbal pre zábavu aj so staršími mužmi odo mňa. Najstarší hráč má približne 73 rokov. Na to koľko má rokov je celkom pohyblivý.

 

Takže je to len výhovorka. Hráme približne 3-4 mladší do 35 rokov a 3-4 starší nad 50 rokov.

 

 

Strach z neúspechu

Každý sa občas bojí zlyhania. Pamätám si ako som sa veľmi bál, že nezvládnem urobiť jednoduchú webstránku. Je pravda zo začiatku mi to veľmi nešlo a musel som veľa pýtať kamaráta, googliť a skúšať.

 

Prvotný strach z neúspechu je úplne normálny a bude trvať len dovtedy, kým sa ti nepodarí prvý malý úspech a potom ďalší. A strach sa bude postupne zmenšovať ako prepichnutá duša na aute.

 

Nízka motivácia

 

Motivovať sa môžeš dvoma spôsobmi zvonka – niekto ti dá odmenu a podobne. Alebo vnútorne – predstavíš si končený výsledok a ideálne malé víťazstvá. Na začiatku to nemusí byť nič veľké stačí prvý úspech v „domácej úlohe“ alebo pochvala od atraktívnej „spolužiačky“ na rekvalifikačnom kurze.

 

A to stojí za to však? Ak ti aj tak ťažké motivovať sa môže sa s kamarátom o niečo staviť, alebo nájsť niekoho, čo  začne s tebou chodiť na rekvalifikačný kurz. Ty sa poznáš najlepšie a vieš čo ťa najlepšie motivuje.

 

Napríklad mňa najlepšie motivuje pochvala a odmena a menej súťaženie. U teba to môže byť napríklad súťaženie.

 

Obavy z toho čo si budú myslieť ostatní

Poviem ti temné tajomstvo. Je jedno čo si o tebe myslia ostatní – je to tvoj život nie ich. Opýtam sa inak, ak si tvoj kamarát Fero bude myslieť, že si sa po päťdesiatke zbláznil, pretože sa chceš učiť niečo nové, ako to ovplyvní tvoj život?

 

Teraz si predstav ak dokončíš rekvalifikáciu a naučíš sa napríklad programovať a začneš zarábať dva krát toľko čo Fero, páčilo by sa ti to? Neboj sa a konaj a kašli na Fera! Aj ja mám okolo seba kopec Ferov čo riešia mňa namiesto seba. Nič si z toho nerob.

 

Záver

Tento článok som poňal trošku „odbornejšie“ pridal som citácie, zhrnutia z rôznych výskumov, aby som nešíril len mnou vymyslené názory ale aj fakty ktorými môžem moje názory podložiť. Ako vidíš aj sám,  vzdelávanie po päťdesiatke má určite zmysel. A nielen po päťdesiatke. Môj názor je,  že by sa mal vzdelávať a rekvalifikovať každý. Vzdelanie, rozhľad a rekvalifikácia je liek na hoaxy rôzne iné pochybné informácie, ktoré sa nás valia z každej strany.

 

Chceš  sa naučiť niečo nové – rekvalifikovať sa? Začni sa rekvalifikovať ešte dnes!