Motivačný list písať alebo nepísať ho?

 

Motivačný list je niečo „lákadlo“ pre potencionálneho zamestnávateľa, aby ťa pozval na pracovný pohovor. Ako aj názov napovedá, je to o tvojej motivácii zamestnať sa v danej firme.

 

Dobre napísaný motivačný list môže urobiť rozdiel medzi tým, či budeš vôbec pozvaný na pracovný pohovor alebo nie.

 

Čo je motivačný list?

 

Je to zväčša jednostránkový dokument, ktorý posielaš spolu so životopisom. Je to jednoducho povedané viac „osobné“ predstavenie teba, prečo sa na danú pozíciu hodíš a prečo by mali chcieť teba a nie Ferka.

 

Je to tvoja jedinečná príležitosť, ako vystúpiť z množstva super nudných životopisov, ktoré tvojmu potencionálnemu zamestnávateľovi ležia na stole!  Tvoj motivačný list by mal podporovať tvoj životopis – vhodne ho dopĺňať.  Nie všetky firmy ho vyžadujú. Ak ho pošleš spolu so životopisom, tvoje šance že sa dostaneš na pohovor, sa výrazne zvýšia.

 

Prečo? Odlíšiš sa… Pozri čím je pracovná pozícia atraktívnejšia, tým logicky sa na ňu hlási viac potencionálnych uchádzačov. Čím viac uchádzačov, tým viac životopisov.

 

Chceš sa naučiť niečo viac, ako len napísať motivačný list? Mám pre teba kurz: Plánovanie kariéry, kde sa naučíš ako sa pripraviť na pohovor, čo napísať a čo nenapísať do životopisu, prejdeš si testovací pohovorom i oveľa viac!!!

 

Ako napísať motivačný list?

Motivačný list vzor

Motivačný list tvoja vstupenka k lepšej práci 1

 

Dobrý štart je preklepnúť si danú firmu.  Aký jazyk používa? Je skôr moderná alebo tradičnejšia? Podľa toho aj upraviť dizajn a obsah motivačného listu.

 

Teraz ti ukážem základnú štruktúru motivačného listu.

 

Základné informácie o tebe  / hlavička listu:

  • Tvoje meno
  • Adresa
  • E-mail
  • Dátum
  • Meno HR manažéra (človeka) ktorý vedie pohovory
  • Názov spoločnosti

 

Čo by si mohol pridať navyše:

 

  • Tvoj titul
  • Adresu odosielateľa
  • Adresu tvojej webstránky (ak nejakú máš)
  • Adresu tvojej fan page (ak nejakú máš)
  • Sociálny profil na LinkedIn

 

Pozor nepreháňaj to s familiárnosťou a nepridávaj zbytočné informácie! HR manažéra nezaujímajú tvoje instragramové fotky zo Silvestra alebo z rodinnej oslavy 😊

 

Drž určitý štandard:

 

 

Oslovenie

 

Oslov priamo osobu, ktorej list píšeš. Ak nevieš komu píšeš, použi oslovenie oddelenie. Ideálne použi meno. Napríklad: Pán Peter Veľkorysí alebo Pán Veľkorysí ak je bez mena – personálne oddelenie.

 

Tip: Daj si pozor na tituly. Ľudia nemajú radi, keď si pletú ich tituly. Je to niečo, čomu venovali niekoľko rokov života a preto sú na to dosť citliví. Samozrejme nie všetci ale čo ak…

 

Každý reaguje na meno. Púta to pozornosť a každý rád počuje alebo číta svoje meno.

 

Hlavná časť

 

Na tejto časti záleží asi najviac. Tu sa delí zrno od pliev.

  • Prvý odstavec by mal upútať pozornosť čitateľa.
  • Druhý odstavec by mal ukázať tvoje silné stránky, čo vieš ponúknuť
  • Tretí odstavec by mal ukázať, prečo sa do ich firmy hodíš práve ty!

 

Tip: Ak chceš naozaj zaujať, napíš motivačný list a špecializovanom programe, ktorý ho aj „vyšperkuje“. Obyčajný wordkoský dokument je tak nudný. Existujú online nástroje, na vytvorenie profesionálne vyzerajúceho motivačného listu! Microsoft ponúka na stiahnutie aj zaujímavé šablóny. Alebo ak máš kamaráta, čo vyzná do dizajnu, verím že ti pomôže do listu doplniť zaujímavú grafiku a upraviť ho tak, aby zaujal na prvý pohľad!

 

Tip č.2: Poskytni detaily, čím môžeš prínosom. Neboj sa byť názorný. Ľudia počúvajú na názorné príklady.

 

SPRÁVNE

 

Napríklad: Na poslednej pozícii predajcu som pomohol našej firme zvýšiť predaje za posledný rok o 30%, i vďaka tomu som sa stal zamestnancom mesiaca.

 

NESPRÁVNE

 

Reagujem na vašu pracovnú pozíciu mám dlhoročné skúsenosti s predajom a verím že budem dobrá posila do vášho tímu.

 

Čo je zlé?

 

Nie si konkrétny. Čo znamenajú dlhoročné skúsenosti? Pre niekoho to môžu byť tri roky, pre iného dvadsať rokov… Konkrétny si vtedy, ak si po prečítaní danej vety vieš jasne a rýchlo predstaviť niečo konkrétne. Napríklad na stole leží kopa životopisov vysoká ako basketbalová lopta. Vieš si predstaviť basketbalovú loptu? Tak si vieš aj predstaviť aká je vysoká kopa životopisov.

 

Druhý odstavec

 

Ukáž čo „dokážeš“. Dajme tomu, že sa uchádzaš o pozíciu predajcu v obchode s počítačmi.

 

Napríklad:

 

Za posledné dva roky sa spoločnosť AMD ukázala ako obstojný konkurent firmy Intel. Ich procesory RYZEN sú skvelou voľbou pre poskladanie počítača na všestranné použitie. Keďže študujem odborné časopisy ako je napríklad časopis CHIP, mám prehľad, čo odporučiť našim zákazníkom. Zákazníkom som odporúčal procesory AMD najmä kvôli:

 

  • Dobrej prevádzkovej spotrebe
  • Kvalitnému chladiču
  • Dobre vybaveným základným doskám

 

Vďaka týmto informáciám a osobným skúsenostiam som za posledný rok zvýšil predaj v našej firme o 30%. Zvýšil som najmä predaje procesorov AMD, ktoré si zákazníci veľmi chválili a odporúčali našu predajňu počítačov i svojím známym.

 

Po roku sa dokonca ukázalo, že i vďaka môjmu pro-klientskému prístupu sa zvýšil predaje našej firmy o ďalších 10%. Zákazníci cítili že sme im nie len niečo „predali“, ale poskytli sme im aj službu – odborné poradenstvo pri nákupe.

 

Ukázal si že sa vyznáš do toho čo predávaš, že máš konkrétne výsledky.

 

Tretí odstavec: Prečo by sme mali chcieť do firmy práve teba?

 

Prezentuješ sa ako budúci zamestnanec. Ako niekto koho sa oplatí najať. Ako človek čo sa vyzná do toho, čo robí a má konkrétne výsledky. Nekecá ale delá ako hovoria Česi.

 

  • Ukáž že ťa zaujíma firma
  • Napíš, čo ťa zaujalo na firme
  • Ukáž, akým by si mohol byť prínosom pre firmu ty

Záver motivačného listu

 

Mal by vyzdvihnúť a podčiarknuť to, čo si doteraz napísal o sebe.

Ukáž hodnotu! Ukáž im ako najatie práve teba pomôže naplniť ciele firmy a posunúť ju ďalej voči konkurencii.

 

Napríklad:

Rád by som vám osobne ukázal moje skúsenosti s predajom. Mám aj niekoľko nápadov ako vylepšiť vašu terajšiu predajnú kampaň a odlíšiť sa tak od vašej konkurencie.

 

Tip: nebuď príliš úslužný ani akoby si prácu nutne potreboval.

Na záver napríklad pridaj vetu ako: Teším sa na budúcu spoluprácu a podobne.

 

Najčastejšie chyby pri písaní motivačného listu

 

  1. Motivačný list je pridlhý – viac ako jedna strana. Motivačný list má byť stručný a výstižní, neposielaš esej alebo román. Má zaujať nie uspať.

 

  1. Je príliš krátky – štyri krátke vety budú pôsobiť ako súhrnná správa nie motivačný list.

 

 

  1. Je veľmi formálny – prílišná formálnosť sa do motivačného listu vôbec nehodí. Formálny má byť životopis nie motivačný list. Navyše formálny = nudný. Úlohou motivačného listu je zaujať a presvedčiť že ty si ten správny kandidát.

 

  1. Nie je na mieru – je proste rovnaký. Ak je príliš generický, monotónny nikoho nezaujme. Bude to pôsobiť tak, akoby si o danú prácu ani nemal záujem, keďže si si nedal ani námahu na napísanie kvalitného motivačného listu.

 

  1. Chyby, chyby a ešte raz chyby. Pravopisné chyby robí každý z nás. No ak ich urobíš v motivačnom liste, vrhá to na teba zlé svetlo. Hneď na začiatku pôsobíš dojmom „lajdáka“, v očiach niektorých ľudí budeš priam za nevzdelanca. Ja tiež nie som na pravopis a preto si dávam texty čo píšem čítať iným ľudom.

 

  1. Je neosobný. Motivačný list by mal podľa mňa odrážať aj tvoju osobnosť. Aký si, aké máš hodnoty a hlavne ukázať, že si „iný“ a lepší ako ostatný uchádzači.

 

 

Čím ešte vylepšiť motivačný list?

 

Ak máš naozaj veľký záujem vyčnieť z davu a „vylepšiť“ motivačný list, za zváženie stojí poslať napríklad spolu s motivačným listom, „video vizitku“ nahratú na youtube – je to moderný spôsob ako sa predstaviť moderný štýlom. Ak si šikovný alebo máš niekoho kto ti s ňou pomôže, získaš obrovskú výhodu voči ostatným uchádzačom pretože budeš priam neprehliadnuteľný!

 

Priznajme si komu sa chce čítať stovky životopisov a motivačných listov no taká video vizitka to je niečo úplne iné!

 

Veľa šťastia s motivačným listom! Ak chceš pomôcť so získaním novej práce mohol by ti pomôcť môj Kurz plánovanie kariéry.