Práca z domu – 4 zaujímavé spôsoby ako zarábať z domu

žena pracujúca z domu

Práca z domu bola počas korony veľmi diskutovaná téma. Firmy začali v hojnom počte využívať „home office“, deti sa učili online – učitelia ich učili online. Pracovať z domu má rozhodne svoje výhody a nevýhody. V dnešnom článku ti ukážem 4 zaujímavé spôsoby ako zarábať z domu.

 

 

Dnešná téma je veľmi ale veľmi zaujímavá. Je ňou práca z domu. Som veľmi zvedavá ako je možné mať prácu z domu.

 

Veľa záleží čo si predstavíš pod slovom práca z domu. Mnoho ľudí si predstaví niečo ako klikanie na reklamy na internete alebo vypĺňanie dotazníkov či skladanie pier.

 

Raz som dokonca čítal takýto inzerát: Hľadám si serióznu prácu niečo ako bitie a čistenie orechov. Tento inzerát ma dostal do kolien mrzí ma že som si ho neodfotil. Dnes sa v budeme rozprávať o serióznych možnostiam ako zarobiť peniaze aj z domu a ako mi v tom môže pomôcť vzdelanie.

 

Aj mne by sa páčilo pracovať z domu, čo by som mala preto urobiť kde začať?

 

Najprv by si sa mala rozhodnúť čomu sa chceš venovať. Potom akým spôsobom a to:

robiť pre niekoho na diaľku tj. budeš na voľnej nohe či na dohodu alebo chceš vlastné podnikanie. Predpokladám že väčšina ľudí chce skôr prvú alternatívu.

 

Čo sa dá napríklad robiť pre niekoho iného mohol by si uviesť príklady? A čo k jednotlivým príkladom treba vedieť?

 

 

Možností je viac uvediem tie čo poznám ja, je ich mnoho…

 

1. Písanie článkov pre webstránky.

 

Asi najjednoduchšie pre menej technicky zdatných ľudí, ktorých baví písanie a sú dobrí v slovenčine prípadne i v iných jazykov o to viac môžu mať práce. V skratke to funguje tak, že niekto potrebuje napísať článok napríklad o kobercoch.

 

Najme si teba na diaľku, ty mu napíšeš článok podľa jeho zadania a on ti potom zaplatí za článok dohodnutú sumu.

 

Zo začiatku to môžu byť naozaj nízke sumy, ale časom keď získaš prax môžeš dostať za jednu normo stranu článku aj 20 eur čo si myslím že sú celkom pekné peniaze. Potrebuješ k tomu vedieť používať word, mail a základy práce s počítačom

 

 

2. Správa web stránky / eshopu.

 

Táto možnosť je o niečo zložitejšia lebo človek potrebuje rozumieť už aj webstránkam, wordpressu, základom optimalizácie pre vyhľadávače a ideálne aj programovaciemu jazyku HTML.

 

Najčastejšie, aspoň pokiaľ viem sa to využíva pri eshopoch kde majiteľ eshopu si najmä človeka ktorý mu na stránku „nahadzuje“ články, popisy produktov a podobne. Tu sa už zárobok pohybuje v stovkách eur nemám prehľad koľko presne.

 

 

3. Vytváranie lôg a inej počítačovej grafiky

Krása internetu je to, že mnoho práce sa dá robiť na diaľku. Napríklad ak sa človek naučí robiť s počítačovou grafikov môže vytvárať na diaľku logá, plagáty a podobne.

 

Tu potrebuje vedieť toto:

 

  1. Používať program photoshop alebo jeho alternatívu
  2. Ideálne aspoň angličtina aby si vedel dohodovať zakázky so zahraničnými záujemcami, pláca za logo môže byť napríklad niekoľko eur až po stovky eur ale to je skôr už pre profesionálov

 

 

4. Mať vlastný eshop

Vlastný eshop zatiaľ nemám tak túto možnosť spomeniem okrajovo. V ďalšej časti článku prinesiem rozhovor s majiteľom eshopov, aby som priveľa neteoretizoval. Toto je v podstave mať vlastné podnikanie.

 

 

 

Nevedela som že je toľko možností ako sa dá zarábať cez internet. Mňa by celkom bavilo písanie článkov. Rada píšem a tvorím. No aj ostatné možnosti sú zaujímavé. Vedel by si niečo z tohto čo si spomenul naučiť aj iných ľudí aby mohli zarábať z domu?

 

Viem naučiť ľudí základy práce s počítačom. Ďalej ich dokážem naučiť spravovať a upravovať jednoduchú wordpresovú stránku. Môžem im ukázať možnosti kde hľadať zákazky a veľa iného.

 

Dnes som si uvedomila že je dosť možností ako zarábať z domu a že často sa stačí naučiť pomerne málo, aby mohol človek začať.

 

 

 

Kedže nechcem aby článok nepôsobil len teoreticky článok som rozšíril o skúsenosti majiteľa eshopov Martina Prodaja.

 

Praktické skúsenosti s dropshingom a vlastneným eshopov

eshop

 

 

Dobrý deň. V krátkosti sa predstavte naším čitateľom.

 

 

Dobrý deň moje meno Martin Prodaj.

Martin Prodaj v košeli

Som lektor kouč školiteľ, v tejto oblasti sa pohybujem viac ako 26 rokov. A posledných 10 rokov sa pohybujem aj vo svete e-comerce. Čo vlastne znamená vlastníctvo a prevádzkovanie niekoľkých eshopov.

 

Rovnako aj aktivity na najväčších portáloch ako je Amazon alebo ebay. To sú také dve základné oblasti v ktorých sa pohybujem.

 

Povedzte naším čitateľom prečo ste rozhodli začať podnikať pomocou eshopov?

 

Myslím si že to vychádzalo z rozhodnutia, že podnikateľ súčasnej doby by nemal byť závislý len na jednej podnikateľskej činnosti. Ale by mať to svoje podnikateľské portfólio – diverzifikované.

 

A ja som si pred 10 rokmi uvedomil že som síce lektor školiteľ je fajn ale nie je to dostačujúce pretože lektorská a školiteľská činnosť je sezónna.

 

Pretože sú sezóny kde školíte veľmi veľa a naopak sú sezóny kedy školíte menej ako napríklad letné prázdniny alebo Vianočné obdobie kedy školíte veľmi málo.

 

Napríklad ale e-comerce je v tom čase viac rozbehnutý – na plné obrátky. Robíte veľmi zaujímavé predaje. Tá pôvodná idea bola bolo diverzifikovať podnikateľské portfólio. Tým že som sa zaujímal o podnikanie na internete, vytváral som si vlastné webové stránky tak tá idea vlastniť eshop bola celkom na mieste.

 

 

Čo je najťažšie pri “rozbiehaní” nového eshopu?

 

Možno v tej dobe to bolo to že som sa musel naučiť všetko sám. To je v podstate doteraz s tým rozdiel že máte teraz kopec predprivevených riešení. Kde si viete postaviť veľmi, veľmi rýchlo.

 

Eventuálne si ho viete urobiť za smiešnu sumu, kde môžete začínať na 50 eurách čo suma ktorá je veľmi prijateľná, keď sa pozriete na to aké náklady si vyžadujú iné biznisy na rozbehnutie.

 

Napríklad by ste si chceli založiť kaviareň alebo prevádzku, reštauráciu. Potrebuje značné zdroje v desiatkach až stovkách tisíc eur. Eshop? Ten založíte s rozpočtom  50 až 100 eur.

 

Najťažšie bolo naozaj to že som musel naučiť všetko sám. Na jednej strane mi to bralo veľa času a energie. Na druhej bol prínos ten že som sa stal veľmi nezávislí a veľa vecí som si vedel aj viem súčasnej dobe aj sám.

 

Čo bola vaša motivácia?

 

To je taká otázka čo motiváciou každého podnikateľa podľa mňa je prežiť. Založiť podnik ktorý generuje zisk. To znamená že sú tam tie finančné potreby, finančná motivácia je absolútne kľúčová.

 

Chcete zarobiť, keď zarábate dobre chcete zarobiť ešte viac. Keď zarábate dobre nechcete o ten príjem prísť a to je to čom som hovoril aj pri predošlej otázke o diverzifikovaní portfólia.

 

A ideálne je keď to robíte pri niečom čo vás baví. Je to potom vlastne spojenie príjemného s užitočným.

 

Aký prekážkam ste čelili vy keď ste začínali?

 

 

Nespomínam si na nejaké zásadné prekážky. Samozrejme keď sa učíte niečo nové vždy je tam nejaká nábehová krivka. To znamená že krivka učenie sa postupne zvyšuje. Učíte sa, vedomosti nabaľujete, skúšate veci, programujete, hráte sa s marketingom atď.

 

Čiže to sú prirodzené prekážky – nejde to úplne ľahko ale v žiadnom biznise v žiadnom podnikaní to na začiatku nejde ľahko.

 

Môžeme hovoriť o prekážkach, je to podľa mňa nevyhnutná cesta k tomu aby ste dostali do nejakého štádia. Takisto nemôže hovoriť o prekážkach ak sa pozeráme na dieťa ktoré sa učí chodiť.

 

Čo jeho prekážka? Jednoducho to nevie. Padne, postaví sa znovu, padne postaví sa znovu… To sú jednoducho tie prekážky že to človek nevie a musí sa to naučiť.

 

Zaujímavé poďme sa baviť viac konkrétne. Mohli by ste vysvetliť naším čitateľom čo je to dropshiping a aké sú jeho výhody oproti predaju vlastného produktu?

 

Poďme sa teraz baviť o dropshipingu je to veľmi populárny model podnikania s eshopom. Populárny preto že je veľmi ľahký na pochopenie aj realizovanie. To nie je žiadna raketová veda.

 

Ten kto troška rozumie internetu ako funguje biznis tak ten model  pochopí veľmi rýchlo.

 

Dropshiping je keď zákazník prichádza na vašu webovú stránku vy inkasujete ale už zákazníkovy neodosielate tovar ale preposielate objednávku dropshiperu.

 

Niekomu čo preposiela tovar vo vašom mene a rozdiel medzi nákupnou cenou u vás a u dropshiper – ten rozdiel si nechávate.

 

Tá výhoda je tá, že nemáte žiadne skladové zásoby. Teda môžete podnikať s minimálnym kapitálom. Môžete mať napríklad eshop ktorý má 1000 položiek a mali by ste skladové zásoby niekoľko desiatok tisíc eur, ale pri dropshipingovom eshope sa to javí tak že síce tie skladové zásoby máte ale v skutočnosti nemáte vy ale ten dodávateľ.

 

Výhody oproti tomu keď máte vlastné skladové zásoby. A môžete ponúkať veľa produktov bez toho aby ste ich museli nakupovať.

 

Vy ste spomínali predaj vlastného produktu. Vy môžete mať aj produkt ktorý budete mať obrandovaný logom a pod. a dropshipujete ho. Poviem príklad – vy sa rozhodnete že váš private label produkt budú okuliare.

 

A aby ste hodnotu okuliarov zvýšili, vymyslíte si značku. Ten branding znamená že tam máte vaše logo, farebnú variáciu, špecificky zabalený v čiernej krabičke so zlatým písmom.

 

To môžete zadať tomu dodávateľovi. Vy môžete v princípe predávať v podstate vlastné produkty. Mnoho čínskych dodávateľov vám umožňuje prispôsobiť predávaný produkt rôznou formou. K vášmu obrazu.

 

Na akej platforme by ste odporúčali postaviť eshop začiatočníkom?

 

Asi by som pre začiatočníkov odporúčal hotové riešenia. Kde za nejaký poplatok môžete prevádzkovať eshop a máte vytvorenú základnú štruktúru toho eshopu. Nemusíte to budovať vy. Je to prednastavené.

 

Len nahodiť obchodné podmienky, zásady ochrany osobných údajov… Niektoré riešenia majú dokonca aj toto predpripravené.

 

Vy naozaj nahodíte len obrázky a popisky produktov a môžete to spustiť. Také univerzálne riešenie je platforma webarel alebo shoptet z globálnych Shopify.

 

V akej minimálnej výške by mal človek rátať náklady na rozbehnutie eshopu? Mohli by ste uviesť konkrétny príklad koľko to stálo vás.

 

Táto otázka je pomerne náročná. Keby sme sa bavili naozaj o dropshipingovom riešení kde väčšina toho rozpočtu pôjde do marketingu. Ja by som povedal že taká minimálna čiastka kedy si to môžete overiť je 500 eventuálne až 1000 eur.

 

To neznamená že budete mať eshop len za výrobné náklady. Vy môžete mať eshop za 20 euro. Viete postaviť eshop na wordpresse defakto platíte len hosting a doménu. A môžete začať predávať.

 

Treba si ale uvedomiť že mať eshop s produktami je len špička ľadovca. Vy potom potrebujete na ten pritiahnuť ľudí. To pomocou marketingu. A ten marketing vás bude niečo stáť. Tam je zakopaných najviac peňazí z vášho počiatočného rozpočtu.

 

Ja by som povedal keď mám 1000 eurový rozpočet na začiatok, tak si poviem 200 eur investujem do založenia eshopu a 800 eur si nechám na marketingové kampane.

 

Hovorím samozrejme o modeli kde nemusíte nakupovať tovar to je veľmi dôležité. Koľko to stálo nás? Bolo to dosť dávno ja si to nepamätám.

 

My sme začínali veľmi minimalisticky, my sme založili eshop za 50 až 100 euro a uverejnili sme niekoľko kategórií produktov a postupne až po objednávkach sme tie produkty začala nakupovať od dodávateľov na sklad.

 

Čiže ten počiatočný kapitál 100 až 300 eur s tým súviseli aj veci navyše. Zakúpenie ochrannej známky aby to bola naša značka. Tam sú peniaze navyše. Či tam ľudia budú chodiť a či sa bude niečo predávať je druhá vec.

 

 

V akom časovom horizonte je realistické očakávať prvé zisky z eshopu?

 

Hmm dobrá otázka. Záleží aký máte eshop aký máte model… Aký tovar ponúkate, akému segmentu.

 

Kľudne sa môže stať to že dnes ráno si založím na platforme shopify drosphipingový eshop o  13:00 spustím prvú reklamnú kampaň a o 16:00 mám 10 zakázok. Každá v cene 10 eur. A už mám 100 eurový obrat.

 

Tá pauza medzi prvou objednávkou a založením je 10 až 12 hodín ale realisticky ja by som očakával druhý až tretí týždeň od založenia.

 

Prvý týždeň vyladíte eshop. Druhý týždeň sa môžete hrať s marketingom a môžete zarábať. Je to veľmi závislé aký ste zručný v marketingu. Podľa mňa predaje eshopu sú z 95% závislé od marketingu. Ak toto viete tak tých ľudí dostanete na eshop prvý, druhý, tretí deň a môžete predávať.

 

Možno to zjednodušujem, ale moje skúsenosti sú, že nie je dôležité čo predávate, aké je to kvalitné a podobne ak dokážete tam ľudí nahnať máte aj predaje.

 

 

Akú platobnú bránu by ste odporučili začiatočníkom? A prečo?

 

Platobná brána? Zase v dnešnej dobe je veľa možností. Ja poviem aké používame my na Slovensku. Na Slovensku používame GoPay platobnú bránu pre slovenské eshopy a pre zahraničné používame braintree ale ten výber je veľmi široký.

 

V minimalistickej verzii si vystačíte s paypalom, potom je tu stripe.

 

Aký máte názor na využívanie služieb marketingovej agentúry má to pre bežného človeka význam alebo nie?

 

My sme mali skúsenosti aj so spoluprácou s agentúrami a neosvedčilo sa nám to. Možno je to tým že sme menší relatívne stredný eshop a drvivú vecí si robím inhouse – sami. Jednak pretože sa tomu  venujem lebo ma to aj baví.

 

Na začiatok pokiaľ nemáte rozbehnutý cashflow v tom eshope a potrebujete si ten koncept len overiť tak by som neodporúčal služby agentúry.

 

Možno by som sa skôr obrátil na freelancera – ktorý sa vám bude starať o SEO, facebookové reklamy alebo instagramový profil. Na začiatku asi skôr nie.

 

Zoberme si modelovú situáciu. Mám rozpočet približne 5000 eur a množstvo času. Je reálne za pol roka rozbehnúť eshop ktorý by vykazoval mesačný obrat aspoň 1000 eur? Ak áno v ktorých oblastiach by som mal vzdelávať ako v prvých?

 

Jednoznačne marketing. Stať sa v majstrom v marketingu. Ak vytvárať kampane predovšetkým na facebooku rovnako aj na googli. Dosiahnuť čo najvyší lvl ako je len možné. Rozmýšľam nad tým  či je to reálne. Obrat 1000 eur je celkom slušný obrat.

 

Záleží od toho že v akom segmente sa pohybujete – v akej cenovej hladine predávate, aká je priemerná objednávka čiže na to je veľmi ťažké odpovedať.

 

Napríklad máte eshop kde predávate včelárske potreby. Dnes som robil konzultáciu ohľadom začatia podnikania v tejto oblasti kde máte cieľovú skupinu relatívne malú a i cena tých produktov je relatívne malá a navyše to bude sezónny predaj. Keď si kúpite úle nemám predstavu koľko stojí úľ povedzme že 200 eur. Tak keby ste ich predali 5 tak dobre urobíte ten obrat.

 

Začína jar. Včelári sa prebúdzajú. Marec, apríl a máj zarobíte tisícku ale potom zvyšok roka nepredáte nič. Je to veľmi ťažké na to odpovedať. V určitých oblastiach áno a v určitých nie. Ja by som skôr povedal že tých prvých 5 mesiac vyhradených na to aby ste prežili vôbec prvú sezónu.

 

Zistíte akú máte návštevnosť, aké máte predaje, či vás ovplyvňuje sezónnosť, priemerná výška objednávky a už potom na základe týchto dát viete predpovedať. Tak tento rok som urobil obrat 300 eur takže ak chcem obrat 1000 eur potrebujem to zdvojnásobiť, strojnásobiť…

 

Neviem vám na to odpovedať jednoznačne aby som to zhrnul v niektorých typoch eshopov viete aj s týmto kapitálom za pol roka ten obrat  1000 eur a iných to bude veľmi ťažké priam nemožné. Ale tvrdiť že sa niečo nedá je diskutabilné. Lebo príde niekto príde a povie ukážte ja to spravím a za pol roka to dokáže aj keď ste vy tvrdili že sa to nedá.

 

Ďakujem za rozhovor.

 

Záver

V dnešnom som ti ukázal 4 spôsoby ako pracovať respektíve zarábať z domu. Existuje veľa možností. Ja som zameral na tie, ktoré sú mi známe a aspoň do určitej miery sa do nich vyznám. Ak vieš o iných zaujímavých možnostiach podeľ sa o ne dolu v komentároch.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *