Dnes je toľko možností ako robiť marketing. Google ads, SEO, Facebook reklamy, Instagram, YouTube… Bežný človek má až problém orientovať sa v tom. Niektorí „marketéri“ zatracujú emali, sú pre nich len vec minulosti.

Priznám sa, že aj ja podceňujem emailový marketing. Dostávam veľa mailov ktoré nečítam a potom si myslím že to robia tak všetci. Je emailový marketing naozaj „mŕtvi“? Svoj názor dám bokom a pokúsim sa objektívne odpovedať na túto otázku.

Sociálne médiá vs. emailový marketing

Na futbal chodím s jedným PPCčkárom. Robí aj reklamy na Facebooku. Bavili sme sa o tom a na otázku, čo podľa neho najlepšie funguje, mi odpovedal: „Reklamy na Facebooku! Ja robím hlavne tie. Super to funguje.“

Mám kamaráta ktorý investoval do reklamy na Facebooku tisíce eur každý mesiac, no po čase s tým prestal. Povedal: „Facebook má hroznú podporu, často nastali rôzne problémy a nemal som to s kým riešiť. Moje reklamy boli vypnuté a ja som strácal peniaze.“

Samozrejme, toto sú to len názory dvoch ľudí. Nie je to nejaká rozsiahla štatistika. Pozrime sa na sociálne médiá inak. Nedávno mal veľké problémy Instagram. Blokovanie účtov, strata nasledovateľov…

Minulý rok nefungoval niekoľko hodín Facebook a ani Instagram. Whatsapp mal nedávno problémy s odosielaním správ. Twitter kúpil Elon Musk a prakticky vyhodil vedenie, len on vie, ako sa zmení Twitter. Bude to k lepšiemu?

Zmeny pri sociálnych médiách sa môžu diať veľmi rýchlo – ako na tomto meme obrázku…

Prečo mať iba webstránku nestačí 1

 

Čo som tým chcel povedať? Sociálne médiá tu dnes sú a zajtra nemusia byť. Podmienky sa môžu divoko zmeniť, ako napríklad teraz na Twitteri.

Napríklad po výpadkoch sa stalo pár zaujímavých vecí.

Na telegram sa zaregistrovalo približne 70 miliónov nových používateľov.
Ľudia na Twitteri kontrolovali, či Instagram funguje.
Majitelia firiem a blogeri na Instagrame spanikárili.
Konšpirační teoretici sformulovali niekoľko ďalších bláznivých teórií o tom, že je to začiatok konca všetkého.
Emailový marketéri prišli na to, ako túto obrovskú hádanku na tému „čo bude ďalej?“ obrátiť vo svoj prospech.

Ako z toho víťazne vyšiel emailový marketing?

Do pol hodiny po tom, čo si všetci uvedomili, že toto zlyhanie nebolo len lokálnou chybou, si niektoré spoločnosti uvedomili hodnotu svojich e-mailových databáz a poslali e-maily svojim zákazníkom. A zamerali sa hlavne na to, čo hovorí téma v predmete, ktorá je prvou vecou, ktorú v e-maily vidíte.

Napríklad značka džínsov Mott & Bow poslala svojim zákazníkom e-mail s predmetom: „Tu je pre vás rozptýlenie, zatiaľ čo Instagram/Facebook je dole….“. A ďalšia odevná značka Lulu’s, ktorú to zaujalo, poslala e-mail s nadpisom: „Instagram (Got U) Down?“

Určite by sme na internete našli viac takýchto príkladov. Šikovný marketéri využili situáciu a pád týchto sociálnych médií využili vo svoj prospech, zatiaľ čo iný panikárili, prečo im nefunguje Instagram…

Napríklad obchod z darčekmi Cratejoy bol veľmi originálny: „Internet je rozbitý! 40% zľava!“ (použil som voľný preklad).

Chápeš kam tým mierim? Zatiaľ čo iní boli paralyzovaní, niektoré firmy na tom super zarobili.

Prečo emaily prinášajú kvalitnú návštevnosť?

Každý má emailovú adresu (možno aj vaša babička),
email je jedným z mála push kanálov, takže nemusíte čakať, kým používateľ navštívi webovú stránku, sociálnu sieť, alebo vykoná vyhľadávanie;
je to jeden z dvoch univerzálnych digitálnych kanálov (druhým sú SMS);
je rýchly a flexibilný;
môžete posielať rôzne informácie pomocou mailu;
email vyžadujú rôzne služby, takže užívateľ je nútený mať email
na mail sme si zvykli – chodíme tam pravidelne
je účinný.

Prečo je email iný?

Ak si vybudujete kvalitnú databázu emailových kontaktov, nikto vám ju nezoberie. Sú to vaše kontakty. Dnes máte fan page a zajtra ju nemusíte mať. Môžu vám ju zablokovať, sociálna sieť zanikne, zmení pravidlá, prestane fungovať…

Samozrejme by ste nemali kupovať emailový zoznam zákazníkov. Je to zvyčajne nonsens a myslím, že je to v našich končichách aj ilegálne.

Záver

Sociálne siete prichádzajú aj odchádzajú. Ceny reklám rastú, podmienky platených reklám sa menia. Ale email je večný (aspoň to tak zatiaľ vyzerá). Emailový marketing nie je samozrejme všeliek – treba sa mu venovať, rozumieť mu a zlepšovať sa v ňom.

Treba ho brať ako jeden z kanálov, ktorý má nesporné výhody. Ale nie je ani všemocný. Prestaňte sa báť využívať emailový marketing vo svoj prospech.

Máte na vašej web stránke implementovaný efektívny zber mailových adries? Nie? Rád vám s tým pomôžem. Chcem pomôcť so zberom mailových kontaktov.