Sebavedomie v práci má väčší dosah ako si myslíš. Ak neveríš v seba, že si dokážeš splniť ciele ktoré si predsavzal ako ich chceš naplniť? Kde budeš hľadať motiváciu? Mnoho sa popísalo o sebavedomí vo vzťahoch, v každodennom živote ale aké je dôležité v práci?

 

Výhody vysokého sebavedomia v práci

 

Doktorka Laura Morgan Robets skúmala dôležitosť sebavedomia, a zistila priame výhody spojené so zamestnancovým sebavedomím. Zamestnanci ktorí majú vysokú úroveň sebavedomia viac veria svojím myšlienkam, a úsudkom, preto sa skôr lepšie rozhodnú. Mať tieto kvality taktiež vytvorí viac efektívnu interpersonálne a pracovné vzťahy ktoré znamenajú že môžu viac efektívne podieľať na práci v kolektíve.

 

Ako lídri, vysoko sebavedomí znamená, že sme schopný zamerať sa viac pozitívne na iných ľudí a ich rozvoj, namiesto trávenia času tým že sa budeme kritizovať za vlastný výkon.

 

Bezpochyby, dobrý zmysel pre sebavedomie má dopad na to ako sa správame na pracovisku, ako jednáme s ľuďmi a ako sa posúvame v kariére.

 

Nevýhody nízkeho sebavedomia

 

Mať nízke sebavedomie je niečo čo ovplyvnilo takmer každého počas určitého obdobia v ich živote. Ak si ošklivo „padol“ je ťažšie vstať ako keď len zakopneš. Má to potom veľký dopad na náš život, osobný ale aj pracovný.

 

Neistota vedie  často k strachu z neznámeho, nového. Môže viesť k neproduktívnej práci, hádkam, komplikovaniu, rebélii.

 

Ako vytvoriť viac pozitívny obraz samého seba v práci

 

Sebavedomie v práci 1

 

Sme naši najväčší kriticky a nikto nie je tak tvrdý ako my sami.

 

Nanešťastie, negatívny vplyv ktorý to na nás má sa zmení na zvyk.  Neustále kritizovanie skôr či neskôr, sa stane prirodzené a nemusíš si to ani uvedomovať.

 

Ak si myslíš že trpíš problémy so sebavedomým, opýtaj sa sám seba nasledujúce otázky:

 

  • Kedy som urobil najlepšie v práci?
  • Kedy som porástol / zlepšil sa v práci?
  • Kedy som sa v práci cítil naozaj dobre?
  • Kedy som dostal uznanie alebo pochvalu od iných?
  • Kedy som v súvislosti s prácou rástol a zlepšoval sa, rozvíjal svoj plný potenciál?

 

Skús sa zamyslieť kedy v minulosti si sa cítil úžasne pri pomyslení na seba. Hrdý, spokojný, vyrovnaný, proste šťastný. Čo sa od vtedy zmenilo? Možno máš nového vedúceho alebo kolegu ktorým sa cítiš ohrozený, začal si novú prácu a necítiš sa zatiaľ plne usadený alebo možno niečo sa v tvojom osobnom živote udialo čo ovplyvnilo tvoju prácu.

 

Najdôležitejší krok je uvedomiť si zdroj ktorý spôsobuje, že sa cítiš tak neistý a slabý… Otestovať si sebavedomie môžeš pomocou testu v článku Aké máš sebavedomie?

 

Čo môžu robiť lídri na pracovisku aby rozvinuli pozitívne sebavedomie na pracovisku

 

Ako líder nie len dôležité aby tvoj tím mal vysoké sebavedomie ale aj ty. Si ich vzor. Vzájomne sa ovplyvňujete.

 

Nauč sa rozvinúť svoje sebavedomie

 

Ako manažér si akoby ich zrkadlo – ukážem im obraz guráže (ak máš vysoké sebavedomie).

 

Či už je čas na hodnotenie, alebo sa veľký projekt práve skončil, pokračuj v porozumení toho, čo sa osvedčilo, a daj pozornú spätnú väzbu jednotlivcom, ktorých sa to týka.

 

Uisti sa že ste v aktívnom kontakte s celým tímom. Niektorí ľudia sa prirodzene aktívne vyjadria, zatiaľ čo iní ticho sedia a budú sa venovať iným veciam. To neznamená že robia menej práce alebo ju robia menej kvalitne.

 

Tichší zamestnanci premeškajú možnosť získať pochvalu pretože „nevykrikujú“ čo urobili. Nájdite si čas na pochválenie každého člena tímu a pochváľte, kde je to potrebné. Pri rozvoji sebavedomia zamestnancov ti môže pomôcť aj kurz Manažérske zručnosti.