Asertivita je často spomínaná, no mám pocit že naozaj málo ľudí chápe jej význam v každodennom živote. Do akej miery môže ovplyvniť asertivita tvoj život? Na túto otázku sa pokúsim zodpovedať v dnešnom článku. V článku: Emocionálná intelegencia – ako mi môže pomôcť v živote? som rozoberal, čo je to emocionálna inteligencia a prečo je podľa mňa potrebná v bežnom živote.

Myslím si, že asertivita súvisí aj s emocionálnou inteligenciou.

 

Význam slova asertivita

 

Asertivita znamená: stáť za svojimi osobnými právami – vyjadriť myšlienky, názory, pocity a presvedčenia priamo úprimne a vhodným spôsobom.

Test asertivity

 

Našiel som zaujímavý test o asertivite. Ste asertívny alebo nie?

 

 

Čo znamená byť asertívny?

 

Byť asertívny, znamená byť schopný postaviť sa svoje práva alebo za práva iných ľudí pokojným a pozitívnym spôsobom. Bez toho aby si bol agresívny alebo pasívny. Byť asertívny znamená aj rešpektovať myšlienky, pocity a presvedčenia ostatných ľudí.

 

Asertívne správanie

 

Asertívne správanie sa môže prejavovať rôzne. Dnes ti predstavím niekoľko príkladov. Asertívne správanie je dosť dôležité aj pri pracovnom pohovore. Na našom kurze: Plánovanie kariéry sa môžete naučiť správať, okrem iného, viac asertívne.

 

  1. Prevezmi zodpovednosť

Ak  sa necítiš dobre, a „vybuchneš“, svet sa ešte nezrúti. Uvedom si, že za to ako sa cítiš, môžeš ty. Ako na danú situáciu zareaguješ, je tvoja voľba. Ak urobíš nejakú chybu alebo zareaguješ neprimerane, prijmi za to zodpovednosť. Každý sa pošmykne, no ak sa človek postaví a uzná že sa potkol napraví chybu. Dôležité je prevziať zodpovednosť za svoje myšlienky a pocity, potom sa  dokážeš pozrieť na situáciu očami toho druhého.

 

  1. Použi popisný jazyk

 

pohľad na knihu

 

Vyhni sa domnienkam, rýchlym súdom a názorom, ak je to možné. Ako? Presne popíš čo sa stalo. Keď to urobíš, obe strany budú mať lepší prehľad o tom, čo sa naozaj stalo.

 

Samozrejme, nemusí to byť presný a úplný popis udalosti. Stačí natoľko, aby bolo jasné čo sa stalo.

Popisný jazyk ti pomôže ostať nezaujatý, a sústrediť sa na to, čo sa naozaj stalo bez zbytočných emócií. Popisným jazykom znížiš riziko, že ten druhý sa bude cítiť akoby si ho napadol a zvýši sa tým možnosť spolupráce.

 

  1. Vyjadri názory, no zároveň počúvaj toho druhého.

Komunikácia je nie monológom, či jednostranným výkladom. Aby si mohol vyjadriť vhodne svoj názor, použi slovné spojenia ako:

 

  • Môj názor
  • Ja to vidím takto
  • Moje vnímanie tejto situácie je takéto

 

Ak to urobíš vhodne, je to veľmi dobrý spôsob ako byť asertívny. Rozvinie sa tým asertívna komunikácia. Je to ako most porozumenia medzi vami. Vyjadruj sa jasne a konkrétne, aby ťa ten druhý lepšie pochopil.

 

Dôležité je poďakovať za priestor pre vyjadrenie názoru. Tým ukážeš, že si vážiš priestor, ktorý ti bol poskytnutý a že dotyčného vnímaš ako partnera v komunikácii a nie ako protivníka. Aktívne počúvaj, čo hovorí tvoj komunikačný partner a ak sa v niečom mýliš, priznaj si chybu.

 

  1. Pozri sa na situáciu rôznymi uhlami pohľadov

 

Ak ponúkneš svoj uhol  pohľadu, je fér, aby aj druhý človek mohol ponúknuť ten svoj.

 

Ukázať druhej osobe, že môže voľne vyjadriť svoje názory, nemusí byť vždy príjemné. Nakoniec to môže byť veľmi oslobodzujúce. Môžeš sa obávať, že bude na teba nepríjemný. Ak aj naozaj bude, nemal by si to tolerovať a vhodne vyjadriť, že s tým nesúhlasíš.  Nikto nemá právo sa k tebe tak správať. Zvyčajne je osoba iba o niečo viac agresívna, pri prezentovaní svojich názorov.

 

Prijatie spätnej väzby je časť asertívneho správania. Niekedy je potrebné vynaložiť viac úsilia zmeniť komentáre na spätnú väzbu. Ak si pokojný a neutrálny pri vyjadrovaní svojho postoja, upokojíš tým situáciu, pretože emócie sa prenášajú. Demonštruješ tým tvoju ochotu vypočuť si názor / postoj druhého. Ak si viac a viac nahnevaný, bude viac a viac nahnevaný či napätý i ten druhý.

 

  1. Používaj konštruktívnu spätnú väzbu

spätná vázba

Je dôležité vyjadriť aj nesúhlas. Nemôžeš súhlasiť so všetkým, pretože tým by si strácal vlastnú identitu a integritu. Dôležité je nesúhlas vyjadriť vhodne.

 

NESPRÁVNE:

Táto pesnička sa nedá počúvať je hrozná!

 

SPRÁVNE:

Táto pesnička sa mi nepáči, pretože ťažko rozoznať spev od pozadia, miestami je príliš hlučná a je aj dosť monotónna.

 

Nikto asi nemá rád „zlé“ správy. Kritiku ľudia často vnímajú ako osobný útok. Ako som spomenul i predtým, cieľ asertívneho správania nie je zmeniť toho druhého. Je o zmene správania ktoré nefunguje / je nevhodné a používanie správania, ktoré je viac vhodné v náročných situáciách.

 

Konštruktívna kritika / spätná väzba sa sústreďuje na správanie a hodnotný obsah viac ako na druhého človeka. Ak je použitá správne, je ľahšie pochopiteľné pre druhú osobu, že neútočíš na ňu, ale sa iba snažíš zmeniť správanie.

 

  1. Buď ochotný prijať riešenia

hľadanie riešenia

 

Radšej ako pretláčať vlastnú vôľu, príjmy riešenia / návrhy ostatných. Ak aj nebude možné použiť dané riešenie, ukážeš tým, že si vážiš ich náhľad a zvažuješ ich myšlienky.

 

Keď si bol malý, rodičia robili rozhodnutia za teba každý deň. Povedali ti, čo je správne a čo nesprávne. Keď bolo nutné urobiť dôležité rozhodnutie, „vložili“ sa do toho a správali sa k tebe ako k dieťaťu, neschopnému urobiť správne rozhodnutie samé. Samozrejme bol si dieťa a tento prístup bol pochopiteľný.

 

Počas dospievania si začal byť rebelom a búril si sa proti takémuto prístupu. Stal si sa osobou, ktorá je schopná rozhodnúť sa, čo je pre ňu najlepšie. Už si nechcel byť braný ako dieťa, pretože si viac nebol dieťaťom.

 

Ak musíš poukázať na problém s niekým, zahrň pokus o nájdenie riešenia. Asertívne správanie vyžaduje rešpekt voči iným. Nemôžeš sa správať k dospelým akoby boli deti. Zahrň / zváž ich do pokusu pre nájdenie riešenia tým, že si vyžiadaš ich pohľad. Tým ukážeš, že ich rešpektuješ a vážiš si ich.

 

  1. Nadviaž očný kontakt

 

2 muži pozerajúci sa do očí

Vhodný očný kontakt je signál pozornosti, sebavedomia a dôveryhodnosti. Nadviaž očný kontakt, ale udržuj primeraný odstup. Nepozeraj sa do očí priveľa. Vyhni sa zazeraniu alebo odvracaniu pohľadu.

 

Ukázalo sa, že ľudia neveria tým, ktorý neudržujú očný kontakt. Myslia si, že ak sa im niekto nedíva do očí, niečo skrýva alebo je zahanbený niečím, čo urobil alebo povedal.  Neschopnosť udržať očný kontakt je často znakom nízkej sebaistoty. Byť schopný pozrieť sa iným do očí je spôsob, akým vnímaš tých druhých ako rovných. Veríš sám sebe, že ste si rovný.

 

Ak je tvoj problém udržať očný kontakt, zisti dôvod prečo.  Napravením tejto chyby sa zlepší tvoje asertívne správanie a aj celková komunikácia s inými.

 

  1. Použi vhodný výraz tváre

 

Tvoj výraz tváre by mal byť v súlade so správou, ktorú chceš doručiť. Táto zhoda komunikuje úprimnosť.  Mal by si si dávať pozor na niekoho, kto sa usmieva, keď komunikuje zlé správy alebo kto sa mračí ak hovorí dobré správy. Tvár prezradí „pravdu“.

 

Nesúlad mimiky a prenášanej správy môže zmiasť poslucháča správy a to nie je dobré. Ak je súlad v mimike a aj v správe, budeš skôr uveriteľný. Predstav si danú emóciu predtým ako chceš vyjadriť správu. Tým sa uistíš, že budeš vyjadrovať vhodnú emóciu.

 

  1. Použi otvorenú reč tela

 

Otvorená reč tela je jeden z najjasnejších znakov asertívneho správania.  Všímaj si napríklad rozprávajúcich sa ľudí v kaviarni, ktorí sú v hlbokej konverzácii. Všimni si, že ich reč tela je otvorená. Vyzerajú uvoľnene, prirodzene a nenútene.  Nekladú pred seba žiadne bariéry.

 

Na podvedomej úrovni vnímame signály tela – kto je otvorený konverzácii a kto nie je.  Pretože ak používaš uzavretú reč tela, vysielaš signál nie som prístupný! Sú to napríklad prekrížené ruky, bariéry pred tebou ako taška, pohár a podobne.  Ak si uzavretý tomu druhému, nevedomky hovoríš,  že nesúhlasíš a že si uzavretý akceptovať iný uhol pohľadu.

 

Asertívna komunikácia

 

Asertívna komunikácia má viac zložiek. Je veľmi dôležitá.

 

Používaj príjemný a priateľský tón

 

Tón hlasu je nesmierne dôležitý v komunikácii. Nie len to, čo povieš je dôležité, ale aj to ako to povieš. Zmení to celý kontext vyslanej správy.

 

Napríklad: Predstav si ako ti hovorí najlepší kamarát niečo takéto:  Rád si vypočujem tvoje riešenie – zlostný tón, kyslý výraz na tvári, falošnosť. Rád si vypočujem tvoje riešenie – mierny hlas, priateľský úsmev. Dosť rozdiel však?

 

Priateľský tón môže byť extrémne odzbrojujúci. Už si niekedy stretol niekoho, kto na teba od prvého momentu ako prehovoril pôsobil príjemne? Toto je efekt tónu hlasu a dôvod, prečo je dôležitý pri asertívnom správaní.

Vrelý a priateľský tón demonštruje, že si otvorený a priateľský, nemáš čo skrývať. Si, aký si. Predstav si diskusie v televízii. Nemyslím politické, skôr také, kde pozývajú hostí a žartujú spolu, rozoberajú rôzne témy a podobne. Sú v pohode, pretože sa cítia ako v prítomnosti priateľa.

 

Výskum ukázal, že tón hlasu je dôležitejší ako slová pri komunikácii. Asertívne správanie je aj o efektívnej komunikácii. Radšej ako sa príliš zameriavať na tón hlasu, osvoj si správny prístup a tvoj tón hlasu sa prispôsobí. Pristúp k ťažkej komunikácii s vášňou vyriešiť „problém“ najlepšie ako je možné, očakávaj priateľskú konverzáciu. Ak to dokážeš, prirodzene budeš mať otvorený a priateľský tón hlasu.

 

Používaj vhodnú hlasitosť

 

Tvoja hlasitosť komunikácie je tiež oblasť, na ktorej sa dá stavať. Ak si príliš hlasný, môžeš pôsobiť dosť agresívne. Ak si príliš tichý, budeš pôsobiť nesebavedomo a neisto. Ak je to možné, vyber vhodné miesto pre komunikáciu. Keď to nie je možné, základ je prispôsobiť hlasitosť hlasu ktorá, sa hodí miestu.

 

Keďže je komunikácia dôležitá, dobrý prístup je potrebné najskôr trénovať. Potom budeš viac sebavedomý pri tom, čo chceš vyjadriť. Ak ti chýba sebavedomie v tvojej správe, alebo ti chýba schopnosť podať správu, budeš ťahať za kratší koniec. Nízka hlasitosť iným signalizuje, že naozaj neveríš tomu čo hovoríš, preto nebudú klásť pozornosť na to, čo hovoríš.

 

Niekedy je vhodné hovoriť aj hlasnejšie, no vtedy „nútiš“ iných ľudí, aby akceptovali tvoj názor. Môžeš tým ale pôsobiť agresívne a ľudia sa stiahnu alebo ostanú úplne pasívny. Kde sa budeš ale správať viac asertívne, ľudia budú lepšie reagovať.

 

Najlepšia cesta ako regulovať hlasitosť, je zaistiť, že si sebavedomý vo svojej správe a schopnosť podať túto správu. Taktiež ti pomôže tón hlasu a rýchlosť tvojho prejavu.

 

Rozprávaj plynulo

 

Keď používaš asertívne správanie, si pokojný a sebavedomý. Jedným zo znakov takéhoto správania je plynulý prejav. Plynulé rozprávanie je znak, že máš sebadôveru v svoju správu a si pokojný v danej situácii. Aby si zaistil, že rozprávaš plynulo, počúvaj pozorne a dopraj si dostatok času na spracovanie toho, čo druhá osoba povedala a až potom formuluj odpoveď.

 

Plynulé rozprávanie neznamená, že by si mal rozprávať rýchlo alebo neprestajne. Mal by si odpoveď na každý bod, na ktorý ten druhý poukáže. V skutočnosti priznanie, že niečo nevieš, je silný element asertívneho správania. Pretože týmto typom úprimnosti si získaš rešpekt a dôveru ostatných.

 

Súvislé rozprávanie jednoducho znamená, že prezentuješ body jasne a stručne. Nepotrebuješ dookola opakovať to, čo si povedal inými slovami. Potrebuješ len utriediť myšlienky, aby si cez odpovedať podal správu so sebavedomím.

 

Niekoľko tipov ako na to:

 

  • Ostaň pokojný a trpezlivý
  • Venuj plnú pozornosť druhej osobe, čo hovorí, aby si si bol istý, že ju počúvaš pozorne
  • Zváž svoje myšlienky a sformuluj svoju odpoveď
  • Odpovedaj iba vtedy, ak máš pripravenú svoju odpoveď

 

Záver

Asertivita v našom živote by mala mať významnejšie miesto. Asertívnym správaním sa dá dosiahnuť lepšie spolupráca v práci, mať kvalitnejšie vzťahy a znížiť napätie medzi ľuďmi.