Počas pandémie mnoho ľudí prišlo o prácu. Niektorí si možno uvedomili, že práca, ktorú doteraz mali, nie je až tak „super“ a rozhodli sa zmeniť to. Tak či onak, hľadanie novej práce je úplne bežné, či už je pandémia alebo nie je.

 

Dnes už nepomôže poslať pekne napísaný životopis. Treba vystúpiť z radu a využiť každú, čo i len malú výhodu, ktorú môžeš využiť. V tomto novom svete musíš vystúpiť z radu, inak tvoj životopis zapadne hrubou vrstvou prachu a nakoniec skončí v koši, či už reálnom alebo virtuálnom.

 

Keby mi niekto v roku 2019 povedal, že na niekoľko mesiacov v roku 2020 zavrú reštaurácie, bary, kaderníctva, tak sa mu vysmejem do tváre a poťukám si po čele. Teraz, v roku 2021, je veľa reštaurácii, hotelov, barov zatvorených nadobro. To isté platí pre cestovné kancelárie, letecké spoločnosti a mnohé ďalšie odvetvia.

 

Nový trh si vyžaduje asertivitu, sebadôveru, odolnosť a seba-predaj spôsobom, ktorý mnohí z nás nepoznajú, pretože sme ho v našich odvetviach nikdy predtým nezažili. Pozrime sa na to, čo môžete urobiť teraz, aby ste si vybudovali sebadôveru a získali pozornosť:

 

Zvládnite svojho vnútorného kritika

 

Ak chcete získať sebadôveru pri hľadaní práce, musíte sa najprv vyrovnať so svojím vnútorným kritikom. Všetci ho máme, ten vnútorný hlas, ktorý nám hovorí, že niečo nedokážeme, alebo že nie sme dosť dobrí. Dovoľte mi však, aby som vám niečo povedal: váš vnútorný kritik sa vo vás mýli. Vy aj vaše schopnosti sú na súčasnom trhu potrebné a užitočné. Niektorí z nás sú lepší ako iní v umlčaní toho zlého hlasu v našej hlave, ale s praxou a dôslednosťou môžeme všetci znížiť hlasitosť a frekvenciu.

 

Vnútorný kritik sa nás „snaží chrániť“, ale pre mozog je zmena nebezpečná a bolestivá, takže sa nám to snaží vyhovoriť, a udržať nás na mieste. Potrebujete sa naučiť regulovať svojho vnútorného kritika a tým presvedčiť manažéra, že ste vhodný človek na danú pozíciu.

 

Tu je niekoľko tipov:

 

  1. Odosobnite sa od stavu trhu a ekonomiky – za stratu zamestnania nemôžete a nemáte možnosť kontrolovať bezprecedentný trh.

 

  1. Zamerajte sa na veci, ktoré máte pod kontrolou, ako napríklad nadväzovanie kontaktov. Nemá zmysel trápiť sa vecami, ktoré nemôžete zmeniť.

 

  1. Ak sa veci nevyvíjajú podľa vašich predstáv na prvý krát, možno budete musieť upraviť svoj plán a vrátiť sa s novým prístupom. Nevzdávajte sa. Majte pripravený plán B, či C.

 

  1. Snažte sa nezaoberať minulosťou, ale ak musíte, sústreďte sa len na dobré skúsenosti ako dôkaz vašich úspechov.

 

  1. Neberte do úvahy úsudky (názory) iných ľudí – nikto iný nerozhoduje o tom, čoho ste schopný, alebo čo môžete dosiahnuť.

 

Svoju žiadosť podporte prenosnými zručnosťami

 

Prenosné zručnosti sú tie zručnosti, ktoré sa naučíme v priebehu štúdia, a ktoré sa dajú uplatniť na rôznych pozíciách, v rôznych odvetviach a situáciách. Ak ste napríklad organicky zvýšili počet svojich sledovateľov na Instagrame na 10 000, táto zručnosť je nesmierne cennou marketingovou zručnosťou.

 

Je prínosná aj v úlohách v oblasti predaja alebo vzťahov s verejnosťou, aj keď nie je konkrétnou zručnosťou uvedenou v opise pracovnej pozície. Náboroví manažéri venujú pozornosť ďalším zručnostiam, ktoré vám môžu priniesť výhodu oproti iným kandidátom.

 

Neberte svoje schopnosti ako samozrejmosť; nepochybne máte celé portfólio zručností, ktoré z vás robia jedinečného a úplne iného kandidáta, v porovnaní s niekým s podobnou kvalifikáciou. Dokonca aj vaše záľuby a záujmy sa môžu spojiť tak, že z vás urobia ideálneho kandidáta. Účinne predávajte svoje zručnosti tým, že potenciálnemu zamestnávateľovi ukážete, že vaše vynikajúce korektorské zručnosti sa premietajú do bezchybného životopisu alebo vaše copywriterské schopnosti vás predávajú v krásnom, pútavom motivačnom liste.

 

Prehľad z kníh môžete využiť na nadviazanie zaujímavého rozhovoru na témy, o ktorých veľa záujemcov o prácu nemá ani zdanie.

 

Pridajte sa k sociálnym sieťam

 

Využívajte sociálne siete, najmä LinkedIn, vo svoj prospech. V našich končinách skôr Facebook – dajte si pozor na fotky, čo zdieľate (aby ste nevytvorili nevhodný dojem).  Zmyslom sociálnych sietí je byť spoločenský a nadväzovať kontakty s ľuďmi na týchto stránkach.

 

Ak sa nezviditeľníte, vaša sieť nemusí vedieť, že ste k dispozícii a hľadáte si novú prácu, a tak vás nemusí odporučiť na príležitosti.

 

Odporúčam vytvoriť tzv. „príspevok pútajúci pozornosť“, v ktorom upozorníte ľudí vo svojej sieti na svoju súčasnú situáciu, na to, čo hľadáte a v čom je vaša oblasť výnimočnosti. Tieto príspevky sú určené na podporu angažovanosti vo vašej sieti a následne aj v ich sieťach.

 

Tu je príklad: “ Už mám za sebou niekoľko skvelých rozhovorov, ale ak narazíte na niečo relevantné, dajte mi prosím vedieť. Mám skúsenosti s X a Z a pracoval som pre spoločnosť C.“

 

Oslovte priamo ľudí, ktorých poznáte, a náborárov na tejto platforme. Uistite sa, že váš nadpis je aktualizovaný tak, aby odrážal to, čo robíte a ako pomáhate, napr. „Pomáhame B-Corps zlepšiť skóre udržateľnosti prostredníctvom riešení solárnej energie“.

 

Záver

Sebadôvera nie je niečo, s čím sa rodíme; v skutočnosti je to skôr sval, ktorý rastie a posilňuje sa, keď na ňom pracujeme. Je to každodenná prax, ktorá si vyžaduje, aby ste aktívne posúvali svoje myslenie do akcie. Musíte prevziať zodpovednosť za budovanie svojej sebadôvery. To, čo urobíte dnes, ovplyvní váš zajtrajšok.

 

Naučte sa mať sebadôvery vďaka kurzu zdravé sebavedomie.

 

Zdroj

https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2021/08/11/how-to-approach-your-job-search-with-confidence/

https://www.freepik.com/free-photo/job-interview-candidate-selection-employment_11136200.htm#page=1&query=Job%20interview&position=0